Lees verder
Ruim een kwart van de middelbare scholieren in Nederland vindt dat hun school te weinig aandacht besteedt aan klimaat en duurzaamheid, terwijl leraren er wel genoeg over weten om er les over te kunnen geven.
Redactie / Den Haag

Dit blijkt uit onderzoek van het Haagse Museon-Omniversum onder 481 middelbare scholieren van 12 tot en met 15 jaar, uitgevoerd door Panelwizard. Ruim eenderde (36%) van de scholieren wil dat hun school zelf actiever bezig is met zaken als afvalscheiding, energie- en gasverbruik of vegetarische opties in de kantine.

“Op middelbare scholen zitten vooral Gen Z’ers, die over het algemeen erg betrokken zijn bij het klimaat”, zegt museumdirecteur Peter de Haan. “Ze zijn meestal goed geïnformeerd en maatschappijkritisch. Zij zien in dat er iets moet veranderen en zoeken naar kennis en middelen om dit voor elkaar te krijgen. Hier ligt een verantwoordelijkheid voor ons allemaal.”

Geen bijzaak

Dat is des te belangrijker omdat jongeren hun waardeprofiel (‘hoe je naar de wereld kijkt’) ontwikkelen tot hun 25e. “Daarom is het cruciaal dat we de jeugd nú informeren over maatschappelijke thema’s en het lijkt me duidelijk dat het voor hen allesbehalve een bijzaak is, het gaat letterlijk over hun toekomst.”

Bij Museon-Omniversum draait alles om de mens, de aarde en een duurzame toekomst. Het museum heeft diverse interactieve tentoonstellingen op dit gebied en een veelzijdige collectie met zo’n 90.000 objecten uit de wereld van de natuur, cultuur en technologie.

Lesmateriaal

Het Centre of Expertise MNEXT (voorheen CoE BBE) biedt kosteloos lesmaterialen voor het voortgezet onderwijs aan, op het gebied van de bioeconomie (‘Save our planet’) en de circulaire biobased economie (‘Planeetvriendelijk Consumeren’). Deze lespakketten zijn mogelijk gemaakt met ondersteuning van de provincies Noord-Brabant en Zeeland.

Zie ook:

Beeld: Museon Omniversum