Lees verder
Duurzame kleding is allesbehalve unfashionable. Dat blijkt uit de openingsshow van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW), 4 oktober op het Marineterrein in Amsterdam. Daarin staat de collectie centraal van designer Mo Benchellal, die haute couture maakt van oude defensie-uniformen.
Redactie / Amsterdam

De DSFW (5 t/m 14 oktober) staat in het teken van het op een positieve manier bewust worden van duurzame fashion. De hele week zijn er divers shows, zoals de Dutch Design Show, Green Fashion Talent Award en de Talking Trash show. Door het hele land worden evenementen georganiseerd, waaronder repaircafés, tentoonstellingen, vintage/swopmarkten, stylingsessies en de vertoning van documentaires in filmhuizen.

Recycling moeizaam

De textielindustrie is nog steeds de op één na meest vervuilende industrie ter wereld. Ze is verantwoordelijk voor 10% van de globale CO2-uitstoot. Voor de garens, maar ook verf en additieven worden volop fossiele grondstoffen gebruikt, waaronder vaak toxische chemicaliën.

Recycling komt moeizaam op gang, onder meer door het veelvuldige gebruik van gemengde stoffen. Dit leidt ertoe dat in Nederland een schamele 0,1% van het gebruikte textiel wordt gerecycled; 235 miljoen ton per jaar belandt op de stort of in de verbrandingsoven.

Langzaam komt er echter beweging vanuit de industrie. Vlaamse en Zuid-Nederlandse bedrijven werken bijvoorbeeld samen met kennisinstellingen in het Interreg-project ‘Puur Natuur: 100% Biobased’. Dat is gericht op het ontwikkelen van duurzame, niet-toxische, biodegradeerbare additieven op basis van hernieuwbare grondstoffen, onder penvoering van het Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials (AMIBM). Daarover verscheen eerder dit jaar een artikel in Agro&Chemie.

Dat biobased overigens niet hetzelfde is als duurzaam, bewijst de katoenteelt. Katoen is natuurproduct, maar is door het gebruik van grote hoeveelheden water, pesticiden en giftige hulp- en kleurstoffen ook het meest vervuilende landbouwproduct ter wereld.

Fast Fashion

Een probleem dat op globale schaal speelt is dat modemerken terughoudend zijn in het verduurzamen van hun productie. Cécile Scheele, directeur van DSFW-initiatiefnemer Goodbrandz, zei daar eerder over: ‘De concurrentie is moordend en de waarde van kleding is in de ogen van consumenten enorm gedevalueerd door de opkomst van Fast Fashion.’ Deze term, met een knipoog naar fast food, duidt op de ‘wegwerpmode’ die winkelketens als H&M, Zara en Primark verkopen. Daarbij zijn extreem lage prijzen en een korte omloopcyclus belangrijker dan duurzaamheid.

Volgens Scheele is een groeiende groep bewuste consumenten wel bereid om duurzame mode te dragen, maar ‘deze loopt vast omdat zij niet weten waar ze op moeten letten en hoe zij duurzame mode kunnen herkennen.’ Dat is dan ook een van de doelstellingen van De Dutch Sustainable Fashion Week.

Goodbrandz werkt bij de organisatie van de DSFW samen met Urgenda, Kiesduurzamemode, InspiringStories, Euretco, InRetail en Marie Claire. Een overzicht van alle events staat op de website van DSFW.