Lees verder
Unilever heeft zichzelf opgelegd dat alle plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar moeten zijn in 2025. Het bedrijf roept daarmee de hele, snel groeiende, levensmiddelensector op om het proces naar een circulaire economie te versnellen.
Rotterdam

Paul Polman, CEO Unilever: ‘Plastic verpakkingen spelen een cruciale rol in het aantrekkelijk, veilig en aangenaam maken van onze producten voor consumenten. Het is duidelijk dat als we willen blijven profiteren van de voordelen van dit veelzijdige materiaal, we als industrie ervoor moeten zorgen dat er zorgvuldig en efficiënt met het plastic afval wordt omgegaan.’ Volgens Polman moet de industrie verder in zijn geheel werken aan systematische oplossingen, om het probleem van de ‘plastic soep’ in de oceanen aan te pakken. ‘Oplossingen die in de eerste plaats ervoor zorgen dat plastic niet meer in ons water terecht komt. We hopen dat deze belofte anderen in de industrie aanmoedigt om samen ervoor te zorgen dat al onze plastic verpakkingen volledig worden gerecycled en gerecycled zijn.’

Investeren in technische oplossingen

Om de impact van (voedsel)verpakkingen op het (water)milieu terug te dringen, heeft Unilever beloofd – zoals eerder gezegd – ervoor te zorgen dat alle plastic verpakkingen zo worden ontworpen dat ze herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn in 2025. Het bedrijf heeft zijn lidmaatschap van de Ellen MacArthur Foundation voor nog eens drie jaar verlengd en steunt hun New Plastics Economy Initiative. Tot slot gaat de multinational door met het investeren in het bewijzen en delen met de sector van een technische oplossing om zakjes, die bestaan uit meerdere lagen plastic, te kunnen recyclen.Vooral in de kustgebieden waar het meeste risico is dat plastic in de oceanen en zeeën terecht komt.

Unilever heeft al beloofd om het gewicht van verpakkingen met een derde te verminderen in 2020. En om het gebruik van gerecycled plastic in hun verpakkingen met minimaal 25% te verminderen in 2025. Beiden als onderdeel van het Unilever Sustainable Living Plan.