Lees verder
Nestlé ziet vooralsnog weinig heil in (bio)afbreekbare plastics. Het is vooral de end-of-life die de voedingsmiddelenproducent zorgen baart.
Amstelveen

Sokhna Gueye, Packaging Environmental Sustainability Specialist bij Nestlé, stelt dat de multinational inzet op hergebruik om zodoende plastic zwerfvuil te bestrijden. Daarbij richt de multinational zich op papier, karton en kunststoffen. ‘We kijken ook naar hernieuwbare materialen. Biologisch afbreekbare kunststoffen zorgen met name in hun end-of-life voor de nodige problemen. Niet elk land heeft de infrastructuur om deze materialen composteren. Als een producent die wereldwijd actief is, kunnen we onze consumenten niet vertellen dat deze materialen worden gecomposteerd. Daarmee vervalt voor ons dan ook een product benefit.’

Unilever zet in op circulair

Unilever kondigde in januari 2017 aan dat in 2025 alle plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar moeten zijn. Paul Polman, CEO Unilever: ‘Plastic verpakkingen spelen een cruciale rol in het aantrekkelijk, veilig en aangenaam maken van onze producten voor consumenten. Het is duidelijk dat als we willen blijven profiteren van de voordelen van dit veelzijdige materiaal, we als industrie ervoor moeten zorgen dat er zorgvuldig en efficiënt met het plastic afval wordt omgegaan.’
In eerste instantie mikt Unilever op het hergebruik van kunststoffen, hetzij naar hetzelfde product (fles naar fles0 of in een cascadering, bijvoorbeeld naar plastics in automotive. ‘Dat is echter niet altijd haalbaar, vandaar dat we ook kijken naar bio-afbreekbare plastics. Deze stromen moeten wel worden gescheiden zodat deze niet de gangbare recyclingstromen contamineren.’

Lees ook het uitgebreide artikel: ‘Bio-afbreekbaar moet nog uit de niche klimmen’.