Artikelen

Vrouw winkelen groente
06:53

Bio-afbreekbaar moet nog uit de niche klimmen

De markt voor bio-afbreekbare plastics zal de komende jaren fors groeien. Een aanzienlijk deel van deze…

Lucien Joppen

Proefboerderij De Rusthoeve veld goudsbloem
04:12

Planten als vetzuurproducenten

De interesse van consumenten in zogenaamde specialty oils neemt toe, aldus het marktonderzoeksbureau Mintel. De voedingsmiddelenindustrie…

Lucien Joppen

Aangespoeld plastic milieuvervuiling
08:02

Microplastics in het milieu

Plastics kunnen voor grote milieuproblemen - voor dier en mens - zorgen. Inmiddels krijgt de plastic…

Lucien Joppen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
04:46

Inhoudsstoffen groenten in feed: weg van hoofd- en reststromen

‘Het concept van hoofd- en reststromen is gedateerd. We zien in verschillende sectoren, zoals in de…

Lucien Joppen


Nieuws

Wilfried Blokzijl, directeur R&D Unilever Homecare
02:16

“Consumenten moeten chemie weer kunnen vertrouwen”

Consumenten moeten het vertrouwen in chemie terugkrijgen. Dat zei Wilfried Blokzijl, R&D Director Homecare van Unilever…

Redactie / Bergen op Zoom

`Poetsvrouw met emmer schoonmaakmiddelen
01:59

Unilever wil fossiele chemie inruilen voor biotech

Unilever wil alleen nog maar duurzame en afbreekbare chemicaliën gaan gebruiken in schoonmaak- en wasmiddelen. Om…

Redactie / Rotterdam

Ondertekenen
01:22

180 partijen tekenen Nationaal Grondstoffenakkoord

Er is een forse omslag nodig in de manier waarop we in Nederland met grondstoffen en…

Rotterdam

Plastic flessen
01:35

UNILEVER: alle verpakkingen afbreekbaar in 2025

Unilever heeft zichzelf opgelegd dat alle plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar moeten zijn in…

Rotterdam


Partners


The Plant Positive Way

Profiel

Royal Cosun is een moderne, toekomstgerichte coöperatie, ontstaan in Nederland en met de wereld als werkterrein. Wij werken samen met duizenden telers, zowel leden als leveranciers, kennen de enorme potentie van planten en weten deze om te zetten naar bruikbare oplossingen voor iedere dag. We produceren niet alleen plantaardige ingrediënten en voedingsmiddelen voor mens en dier, maar ook groene, biobased oplossingen en energie.

Sterke businessgroepen

Wij werken vanuit een vijftal sterke businessgroepen: Aviko, Duynie, Sensus, Cosun Beet Company en SVZ. Onze businessgroepen bieden uiteenlopende producten en diensten, maar opereren vanuit een heldere visie en gedeelde overtuiging. Onze gewassen, zoals aardappelen, suikerbieten en cichoreiwortels, maar ook ons fruit en de reststromen van bijvoorbeeld bieten en bier worden in vele producten gebruikt. Denk aan voedingsmiddelen als frites en stroop en ingrediënten in ontbijtkoek, ijs, vleesvervangers en fruitdranken. Maar ook aan voeding voor dieren, wasmiddelen, behanglijm en cosmetica.

Gepassioneerde professionals

Dagelijks zetten bijna 4.000 medewerkers zich vanuit 26 vestigingen in 9 landen in om echt het verschil te maken. De kern van onze coöperatie wordt gevormd door een kleine 9.000 leden. Daarnaast werken wij samen met duizenden telers in binnen- en buitenland. Met al deze gepassioneerde professionals realiseren we een omzet van circa 2 miljard euro per jaar.

Onze principes

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk voor ons. We hebben vier principes benoemd die de leidraad vormen voor ons denken en doen. We werken samen. We werken duurzaam. We tonen respect. En we hebben aandacht voor een veilige werkomgeving en een goed product. Onze medewerkers, bestuurders, toezichthouders en ook onze opdrachtgevers en zakenpartners kunnen ons houden aan deze Cosun Principes.

Uitdagingen

In de ruim 120 jaar van ons bestaan hebben we veel uitdagingen gezien en obstakels overwonnen. Langetermijnvisie, ondernemerschap en samenwerking zitten in ons DNA. We hebben een open geest en zoeken graag de verbinding met de maatschappij. Wij zien grote uitdagingen op het gebied van klimaatverandering en behoud van onze aarde. Maar ook de vraag naar voldoende, gebalanceerde voeding is een belangrijk onderwerp. Dit vraagt om nieuwe oplossingen en wij zijn ervan overtuigd dat we die kunnen bieden.

Wij zien de potentie van planten. Planten geven mensen positieve energie en wij laten planten groeien. Er liggen oneindig veel kansen om deze energie samen met de telers in te zetten voor een betere toekomst.

Unieke positie

We hebben een unieke positie in de markt. Samen met onze telers hebben wij alles in huis om planten centraal te stellen op weg naar een betere toekomst. Wij zijn experts in duurzame landbouw en productie en staan garant voor kwaliteit in onze hele keten. Onze telers, medewerkers, leveranciers en afnemers dragen hun steentje bij aan een duurzaam en circulair leven voor mens en dier. Wij streven naar een volledig circulaire productieketen voor al onze producten en diensten. Nu al verwerken we zo’n 12 miljoen ton biomassa per jaar, waarmee onze impact op dit terrein groot is. Met onze innovatiekracht op het gebied van circulariteit ontplooien wij zoveel mogelijk duurzame initiatieven voor de maatschappij en onze telers.

Heldere ambitie

Cosun heeft een heldere ambitie voor 2030: we worden 100% plantaardig, 100% circulair en 100% transparant. Aan het begin van dat decennium kent men ons als leidend en innovatief merk in de markten waarin wij actief zijn. We willen winstgevend groeien en waarde creëren voor al onze stakeholders. Aan de basis van die ambitie staan de planten, onze helden.

Bedrijfsmodel

We streven naar een volledig circulair bedrijfsmodel. Van het zaaien en laten groeien van gewassen, het oogsten en verwerken, het gebruik van onze ingrediënten in eten, drinken, non-food producten, de basis voor diervoeding en groene energie, tot de consumptie door mens en dier en tenslotte het bemesten van nieuwe gewassen. Wij willen ons onderscheiden door koploper op het gebied van duurzaamheid te zijn.

Groeien doen we samen

We werken samen, als één Cosun. We nemen onze verantwoordelijkheid richting de maatschappij en al onze stakeholders. En we bouwen onze voorsprong uit door onze gewassen optimaal en volledig te benutten.