Lees verder
Consumenten moeten het vertrouwen in chemie terugkrijgen. Dat zei Wilfried Blokzijl, R&D Director Homecare van Unilever tijdens het Biorizon Jaarevent over bioaromaten. Hij sprak over de Clean Future agenda van Unilever, een enorme tienjarige operatie waarin alle huishoudelijke producten van het concern worden verduurzaamd. De divisie Homecare is verantwoordelijke voor 70% van alle chemicaliën die bij Unilever worden gebruikt.
Redactie / Bergen op Zoom

Volgens Blokzijl hebben veel consumenten het vertrouwen in de chemische industrie onder meer verloren doordat in producten agressieve en milieu-onvriendelijke stoffen worden gebruikt, maar ook door haar rol in klimaatverandering en het plasticprobleem. Incidenten rondom ‘green washing’ voeden dit wantrouwen. “We moeten dus volledig transparant zijn en producten ontwerpen voor consumentenvertrouwen. Dat betekent mildere ingrediënten, betere prestaties, minder energieverbuik maar ook een kleindere CO2-voetafdruk. Die producten moeten bovendien betaalbaar zijn. Daarin moeten we echt vooruitgang boeken.”

Binnen de Clean Future agenda zijn nog meer ambitieuze doelstellingen geformuleerd. In 2025 zijn alle verpakkingen recyclebaar In 2030 zijn alle schoonmaakproducten fossielvrij en volledig biologisch afbreekbaar. In 2039 moeten ze bovendien geheel emissievrij worden geproduceerd. Om dat allemaal mogelijk te maken, trekt het concern in totaal € 1 miljard uit voor R&D tot 2030. “Voor mij als R&D wetenschapper is dit een enorme uitdaging”, zei Blokzijl. “We krijgen de kans om onze producten compleet te veranderen: van de formuleringen en eigenschappen tot en met de verpakkingen. Het komt erop neer dat we de industrie opnieuw moeten uitvinden. Dat is een lastige, maar ook inspirerende taak waar we onze handen zeker aan vol zullen hebben.”

Bijdrage leveren

Blokzijl nodigde chemiebedrijven dan ook uit om daar een bijdrage aan te leveren. “We gebruiken al langer groene chemie in onze producten, maar we willen meer verscheidenheid in hernieuwbare of circulaire feedstocks. Daarbij zoeken we enerzijds een grote schaal, maar we zijn bijvoorbeeld ook bereid om mee te werken aan pilots. Doordat we een wereldwijd bedrijf zijn, kunnen we innovaties in specifieke markten of landen introduceren om daar ervaring op te doen.” Een voorbeeld is de introductie van het afwasmiddel Quix in Chili. Daarin is een nieuwe biosurfactant toegepast die is ontwikkeld met chemiebedrijf Evonik. Deze biobased oppervlakte-actieve stof presteert niet alleen goed, maar heeft ook huidverzorgende eigenschappen en levert daardoor extra toegevoegde waarde voor de consument. Meer informatie over Clean Future is te vinden op de website van Unilever.

Biorizon

Shared Research Center Biorizon, is een initiatief van TNO (Nederland) en VITO (Vlaanderen) en werkt sinds 2013 aan de commerciële productie van bioaromaten: essentiële bouwstenen voor de chemische industrie. Het Biorizon Jaarevent over bioaromaten op 3 december telde dit jaar 300 deelnemers uit 29 landen. Een opname is online terug te kijken via de website van Biorizon.

Lees binnenkort meer in het decembernummer van Agro&Chemie.

Beeld: Biorizon