De Tweede Kamerverkiezingen op 22 november worden spannender dan ooit. Dit heeft volgens een recente peiling maar liefst tachtig procent van de kiezers nog geen definitieve beslissing genomen over wie zij hun stem geven.
Redactie / Den Haag

Voor wie klimaat en energie belangrijk vindt, heeft de Vereniging Duurzame Energie (NVDE) de klimaat- en energie paragrafen uit de verkiezingsprogramma’s van de partijen bij elkaar gezet in een handig overzicht. Het resultaat is een grote tabel, waarin de standpunten per onderwerp zijn te vergelijken.

Biomassa

Over biogrondstoffen, natuurvezels, biobased chemicaliën en dito materialen bevat het overzicht helaas geen informatie, maar over biomassa voor energie verschillend de meningen wel duidelijk. Zo willen de BBB en het CDA bio-energie blijven stimuleren, terwijl D66 en de Partij voor de Dieren er zo snel mogelijk vanaf willen. NSC zegt ‘kritisch’ te staan tegenover biomassa voor energie. PvdA/GroenLinks wil bestaande biomassacentrales uitfaseren en reststromen alleen onder strenge voorwaarden voor het opwekken van wamte gebruiken. Ook moeten er strenge duurzaamheidseisen komen voor de winning en het gebruik van biogrondstoffen. De VVD houdt het bij de mededeling dat er word ingezet op negatieve emissies.

Kijk op de website van de NVDE voor meer informatie.

Beeld: Anton_Ivanov/Shutterstock