Lees verder
Insecten kunnen een rol spelen in de eiwittransitie. Tenminste, dat denken fabrikanten van insectenproducten. De consument heeft er echter weinig zin in en ook de supermarkten laten het nu afweten, meldt VMT. Insectenproducten krijgen voorlopig geen vast plekje in het schap.
Redactie / Amsterdam

Albert Heijn verkocht tot november 2019 in een beperkt aantal winkels vijf producten van het merk Goodlife. Zij bevatten hele buffalowormen of buffalowormenmeel. De producten verdwenen uit het assortiment vanwege onvoldoende belangstelling van de klant.

Eng

Jumbo begon ruim vijf jaar geleden met de verkoop van eetbare insecten als vleesvervangers in bijvoorbeeld hamsburgers. Aanvankelijk reageerden klanten enthousiast: ze wilden het allemaal proberen. Na een tijdje liep de vraag terug en haalde Jumbo ze weer uit het assortiment te halen. In 2020 zijn alleen de Goodlife Buffalo Wormen over. Reden: klanten vinden het eng.

Supermarktketen Plus, die zich positioneert als duurzaam, signaleert hetzelfde: consumenten zijn nog niet klaar voor insectenproducten. Ze komen voorlopig niet in het schap. Plus en Jumbo sluiten niet uit dat dit ooit alsnog zal gebeuren, maar spelen daar zelf geen actieve rol meer in.