Lees verder
Pas als consumenten een emotionele binding ervaren, zullen zij biomaterialen accepteren. Het is nodig dat zij zich met de materialen, de esthetica en de kwaliteit kunnen identificeren.
Redactie / Geleen

Dat vindt Jörn Behage, econoom en designer van Ekkehart. Hij werkt in de Brightlands Innovation Factory in Geleen aan zijn high end interieurproducten voor de consumentenmarkt, zoals bureaulampen. Die worden gemaakt van zelfversterkt biocomposiet; een monomateriaal waarin zowel de matrix als de vezels uit varianten van PLA bestaan.

De sleutel tot succes is in zo’n geval volgens Behage ervoor zorgen dat de nieuwe biomaterialen beter presteren dan wat er nu op de markt is. ‘Dat werd lange tijd niet voldoende onderkend. Het vereist omdenken, het naar voren halen van andere eigenschappen. Als consumenten begrijpen dat deze materialen goed en mooi zijn en dus geschikt om je huis mee in te richten, ontstaat er een emotionele binding met biomaterialen, die in andere marktsegmenten, zoals verpakkingen, grotendeels ontbreekt. Dan ontstaat er een market pull.’

Lees het volledige artikel in Agro&Chemie