Lees verder
Nederlandse bedrijven innoveren minder en zijn ook steeds minder ambiteus op het gebied van klimaat. Dat blijkt uit de Nederlandse Innovatie Monitor 2023 van het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) van de UvA, die vandaag, 24 oktober verschijnt.
Redactie / Amsterdam

Het aantal radicale innovaties in het bedrijfsleven daalt al drie jaar lang. Bedrijven richten zich meer op kleine verbeteringen van bestaande producten en diensten. De innovatie-activiteiten staan onder toenemende druk door macro-economische verstoringen: ruim de helft van de bedrijven ervaart negatieve invloed van gestegen kosten voor energie, driekwart kampt met krapte op de arbeidsmarkt, en bijna de helft met grondstoftekorten.

Uitstel verduurzaming

Bedrijven stellen ook hun duurzaamheidsplannen uit, blijkt uit de cijfers. “De macro-economische verstoringen ondermijnen de klimaatambities”, zegt onderzoeksleider Henk Volberda. “Organisaties die veel last ervaren van hogere energieprijzen, zijn minder klimaatambitieus. Dit geldt ook voor organisaties die in toenemende mate last ondervinden van een tekort aan grondstoffen en materialen.”

Leidinggevenden zijn somberder geworden. Vier procent minder bedrijven heeft nog de ambitie in 2030 hun ecologische voetafdruk te minimaliseren, terwijl het aantal bedrijven dat deze ambitie heeft voor 2050 met 6% is gedaald. Het aandeel bedrijven zonder klimaatambitie is zelfs op het laagste niveau sinds de start van de metingen. Daarbij gaat het vooral om sterk vervuilende bedrijven.

Verder maakt de helft van de bedrijven zich zorgen over digitale dreigingen, zoals spionage en cybercriminaliteit. Een op de vijftien heeft zelfs als eens stilgelegen vanwege een digitale dreiging.

Download het onderzoeksrapport of de samenvatting ervan op de website van de UvA.

Beeld: Lukas Gojda/Shutterstock