Lees verder
Drie op impact gerichte venture capital fondsen investeren samen € 2,7 miljoen in de startup Pieter Pot uit Rotterdam. Pieter Pot is een verpakkingsvrije online supermarkt met sterke groeiambities. De fondsen SHIFT Invest, Future Food Fund en InnovationQuarter zien goede kansen voor opschaling, want inmiddels staan er al zo'n 30.000 consumenten op de wachtlijst om klant te mogen worden.
Redactie / Rotterdam

Ruim een jaar bouwen Jouri Schoemaker (30) en Martijn Bijmolt (28) nu samen aan de verpakkingsvrije online supermarkt die de duurzame keuze met gemak combineert. Duurzaam winkelen kost vaak te veel moeite, vinden zij. Schoemaker: “Het kost de gemiddelde consument te veel tijd, energie en geld. Dat ondervangt Pieter Pot. Door de producten in glazen potten te bezorgen, hoeft niemand te sjouwen en kan het assortiment veel groter zijn dan in fysieke verpakkingsvrije winkels. Bovendien bieden wij onze producten aan voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de gewone supermarkt. Met ons speelse merk en mooie glazen potten laten we zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval.”

Bakfiets

Die aanpak slaat aan. Vorig jaar opereerden Jouri en Martijn nog vanuit een zolderkamer en bedienden ze op een bakfiets hun stad, Rotterdam. Na een crowdfundingcampagne die eind vorig jaar een half miljoen euro opleverde, is Pieter Pot in heel Nederland actief. In anderhalf jaar tijd zijn al 121.318 eenmalige verpakkingen bespaard. De invloed daarvan is enorm, zelfs vergeleken met recyclebare verpakkingen.

Dat trekt ook de aandacht van A-merken. Haribo, Heinz en Ecover zijn de eerste grote merken die nu ook in de potten van Pieter Pot worden aangeboden. Hun producten zullen naar verwachting binnen afzienbare tijd worden verkocht in nieuwe, speciaal door Pieter Pot ontworpen potten. Ze worden gebruiksvriendelijker en lichter van gewicht, waardoor ze een nog lagere CO2-footprint hebben.

Beeld: evgeniykleymenov/Shutterstock