De Biobased Battle is een wedstrijd waarin Nederlandse en Braziliaanse studenten met verschillende achtergronden samen een reëel, complex probleem van een bedrijf oplossen. Daarbij moeten ze samenwerken met studenten met verschillende achtergronden, zoals chemische technologie, economie, recht en milieuwetenschappen.
Groente en fruit
De afgelopen jaren werden reststromen uit de melkindustrie, koffiehandel en productie van Braziliaanse rum onder de loep genomen en gingen studenten aan de slag met het ontwerpen van bioplastic. Dit jaar komt de vraag uit de groente- en fruitsector. Er vindt veel derving plaats van oogst tot dat groente en fruit in de koelkast van de eindconsument ligt en hier moeten goede, circulaire oplossingen voor worden gevonden.
Aan het begin van de week (op 10 december 2018) ontvangen de studenten de opdracht en gedurende de hele week worden zij onderworpen aan een aantal wedstrijdelementen. Studenten zullen ook een bedrijf bezoeken en lezingen volgen via videoconferenties van Nederlandse en Braziliaanse docenten / professoren. De finale vindt plaats op vrijdag 14 december tussen 14.00 en 16.00 uur in Xplora aan de Hogeschoollaan in Breda. Dan wordt ook de winnaar bekend gemaakt.
Alle studenten uit het Nederlandse team volgen een minor bij Avans University of Applied Sciences. Behalve Nederlanders, doen ook ook studenten uit Spanje, Finland en Griekenland mee. De opdrachten voeren zij uit vanuit de studieruimte Xplora aan de Hogeschoollaan in Breda. In Brazilië zit een vergelijkbare groep van veertig studenten. Zij werken vanuit de Federal University of Minas Gerais (UFMG).
Tijdverschil
De deelnemers werken gelijktijdig in multinationale en multidisciplinaire groepen en worden ondersteund en begeleid door docenten en professionals. Iedere groep bestaat uit drie Braziliaanse en drie Nederlandse studenten, die op hun eigen studielocatie zitten. Het tijdverschil tussen de twee landen is drie uur, maar dat lossen ze op door online samen te werken.
De samenwerking zorgt ervoor dat studenten elkaars vakgebied leren herkennen en gebruiken om aan het eind van de week een goed innovatief resultaat te behalen. Bovendien kan het bedrijf de resultaten goed gebruiken.