Lees verder
De Zweedse staalfabrikant SSAB heeft voor het eerst 'fossielvrij staal' geproduceerd met behulp van waterstof. De eerste klanten zijn de Volvo Groep en Mercedes Benz AG. Mercedes wil tegen 2039 alle auto's met fossielvrij staal bouwen.
Redactie / Luleå

De productie van waterstofstaal is een belangrijke stap om de ijzer- en staalindustrie te verduurzamen, die wereldwijd extreem veel CO2-uitstoot veroorzaakt. SSAB werkte aan dit project al sinds 2016 in een partnerschap met mijnbouwbedrijf LKAB (de grootste leverancier van ijzererts ter wereld) en energiebedrijf Vattenfall. Samen ontwikkelden zij HYBRIT: Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology. Hierbij wordt water via elektrolyse omgezet in waterstof en zuurstof. Het waterstof dient als reductor om in hoogovens vloeibaar gemaakt ijzererts om te zetten in zuiver ijzer: Direct Reduced Iron (DRI). Op dit moment wordt voor het zuiveren van ijzererts nog veelal koolstof gebruikt uit kolen of cokes.

Emissiereductie

Met behulp van de HYBRIT-technologie kan SSAB de totale kooldioxide-emissies van Zweden met ongeveer tien procent en die van Finland met ongeveer zeven procent verminderen. SSAB will het fossielvrije staal in 2026 op industriële schaal produceren en op de markt brengen.

Ook het andere staalproducenten willen overschakelen op staalproductie met waterstof. Het Duitse ThyssenKrup is bezig met proeven en wil in 2022 drie hoogovens in Duisburg ombouwen. Tata Steel in IJmuiden (Nederland) en ArcelorMittal in Gent (België) hebben vergelijkbare plannen.

Momenteel is de productie met waterstof op dit moment nog duurder dan met steenkool, maar dat kan snel veranderen als de CO2-uitstoot wereldwijd met hogere heffingen wordt belast.

Beeld: SSAB