De populariteit van de stad moet echter niet leiden tot haar ondergang. Het gevaar ligt op de loer dat steden op den duur onleefbaar worden door de bevolkingsdruk met symptomen als verkeersinfarcten, criminaliteit, luchtvervuiling, ophopende afvalstromen et cetera. Daarbij komt de Smart City om de hoek kijken. Het concept houdt grofweg in dat steden op een slimme manier omgaan met zaken als mobiliteit, energie, grondstoffen/reststromen en wonen/werken. Het ‘slimme’ is een kwestie van IT/Internet of Things (koppeling van objecten (auto’s, gebouwen, elektriciteit etc. aan IT-systemen) en mensenwerk, lees organisatie.
Concrete markt
Data, bijvoorbeeld over energieverbruik of verkeersstromen, leveren daarbij inzichten waardoor deze fenomenen kunnen worden teruggedrongen. Naast techniek heeft de slimme stad ook een duidelijk menselijke kant. Er moet intens worden samengewerkt. Overheden, onderwijs, bedrijven en burgers zullen samen de regie moeten voeren over een stad. Smart City is niet een wollig concept, maar al een bestaande markt. Volgens het onderzoeksbureau ASDReports gaat hier wereldwijd een slordige 213 miljard dollar in om, een omzet die in 2020 ruim 750 miljard dollar zal bedragen. Deze omzet zal vooral worden gerealiseerd in energie, bouw en transport/mobiliteit.
Biocomposieten
In het ABN AMRO-rapport passeren de kansen en uitdagingen in deze deelsectoren de revue. In de bouw speelt onder meer de vraag naar duurzame gebouwen. Duurzaam niet alleen op gebied van energie, maar ook van grondstoffen die het milieu minder belasten, zoals biocomposieten. Ook de manier waarop gebouwd gaat worden, zal veranderen. Door bouwprojecten beter voor te bereiden en te coördineren via zogenaamd Cross Channel Control Centres kunnen bouwbedrijven aanzienlijke besparingen in het logistieke traject realiseren en tegelijkertijd de (verkeers)overlast tot een minimum terugdringen. De impact is aanzienlijk, zo verwacht ABN AMRO, aangezien 30 procent van al het vrachtverkeer in Nederland bouwgerelateerd is.
Voor meer informatie zie het complete rapport.
Lees ook het complete artikel op onze website.