Lees verder
De stad is een succesnummer. De verstedelijking zal de komende decennia wereldwijd dan ook verder toenemen. Om niet ten prooi te vallen aan hun succes, zullen steden slimmer met grondstoffen, energie, afval en mobiliteit om moeten gaan, zo blijkt uit een recent rapport van ABN AMRO.
's-Hertogenbosch

De populariteit van de stad moet echter niet leiden tot haar ondergang. Het gevaar ligt op de loer dat steden op den duur onleefbaar worden door de bevolkingsdruk met symptomen als verkeersinfarcten, criminaliteit, luchtvervuiling, ophopende afvalstromen et cetera. Daarbij komt de Smart City om de hoek kijken. Het  concept houdt grofweg in dat steden op een slimme manier omgaan met zaken als mobiliteit, energie, grondstoffen/reststromen en wonen/werken. Het ‘slimme’ is een kwestie van IT/Internet of Things (koppeling van objecten (auto’s, gebouwen, elektriciteit etc. aan IT-systemen) en mensenwerk, lees organisatie.

Concrete markt

Data, bijvoorbeeld over energieverbruik of  verkeersstromen, leveren daarbij inzichten waardoor deze fenomenen kunnen worden teruggedrongen. Naast techniek heeft de slimme stad ook een duidelijk menselijke kant. Er moet intens worden samengewerkt. Overheden, onderwijs, bedrijven en burgers zullen samen de regie moeten voeren over een stad. Smart City is niet een wollig concept, maar al een  bestaande markt. Volgens het onderzoeksbureau ASDReports gaat hier wereldwijd een slordige 213  miljard dollar in om, een omzet die in 2020 ruim 750  miljard dollar zal bedragen. Deze omzet zal vooral  worden gerealiseerd in energie, bouw en transport/mobiliteit.

Biocomposieten

In het ABN AMRO-rapport passeren de kansen en uitdagingen in deze deelsectoren de revue. In de bouw speelt onder meer de vraag naar duurzame  gebouwen. Duurzaam niet alleen op gebied van energie, maar ook van grondstoffen die het milieu minder  belasten, zoals biocomposieten. Ook de manier waarop gebouwd gaat worden, zal veranderen. Door bouwprojecten beter voor te bereiden en te coördineren via zogenaamd Cross Channel Control Centres kunnen bouwbedrijven aanzienlijke besparingen in het logistieke traject realiseren en tegelijkertijd de (verkeers)overlast tot een minimum terugdringen. De impact is aanzienlijk, zo verwacht ABN AMRO, aangezien 30 procent van al  het vrachtverkeer in Nederland bouwgerelateerd is.

Voor meer informatie zie het complete rapport.

Lees ook het complete artikel op onze website.