In het products-as-a-service (paas) verdienmodel blijven ondernemers eigenaar van de goederen die ze produceren en verhuren deze op basis van een abonnement of via een pay-per-use constructie. Consumenten kunnen een product of dienst kiezen afhankelijk van hun wensen of omstandigheden. Een product dat niet voldoet, of niet meer hip is, wordt opgehaald, gerepareerd (of ‘refurbished’) en opnieuw gebruikt.
Op deze manier daalt het materiaal- en grondstoffengebruik. Producenten worden bovendien gestimuleerd, kwalitatief goede producten te maken, die lang meegaan. Consumenten blijken bereid te zijn bezit in te ruilen voor gebruik, als dit gemak en financieel voordeel biedt.
Aanpassingen
ABN AMRO bracht de gevolgen van zo’n servicemodel in kaart, voor bijvoorbeeld de werkgelegenheid, de CO2-uitstoot, de omzet, de tijdsbesteding en de kosten voor de consument. Onderzoeksters Franka Rolvink Couzy en Nadia Menkveld stellen vast dat er in alle categorieën voordelen zijn te behalen, terwijl de nadelen veelal beperkt blijven.
De overgang van traditionele lineaire verkoop naar een servicemodel vereist wel juridische, operationele en financiële aanpassingen binnen een bedrijf. Een speciaal paas-team binnen de bank werkt aan oplossingen om dit eenvoudiger te maken.