Lees verder
Circulariteit gaat om méér dan het recyclen van afval en het valoriseren van reststromen. Hergebruik heeft ook een grote impact op de CO2-footprint en het grondstoffengebruik. Als stadsbewoners geen producten meer kopen, gebruiken en afdanken, maar betalen voor diensten (de service-economie), zorgt dat voor een versnelde circulariteit. Dat stelt ABN AMRO vast in het onlangs verschenen rapport City as a Service.
Redactie / Amsterdam

In het products-as-a-service (paas) verdienmodel blijven ondernemers eigenaar van de goederen die ze produceren en verhuren deze op basis van een abonnement of via een pay-per-use constructie. Consumenten kunnen een product of dienst kiezen afhankelijk van hun wensen of omstandigheden. Een product dat niet voldoet, of niet meer hip is, wordt opgehaald, gerepareerd (of ‘refurbished’) en opnieuw gebruikt.

Op deze manier daalt het materiaal- en grondstoffengebruik. Producenten worden bovendien gestimuleerd, kwalitatief goede producten te maken, die lang meegaan. Consumenten blijken bereid te zijn bezit in te ruilen voor gebruik, als dit gemak en financieel voordeel biedt.

Aanpassingen

ABN AMRO bracht de gevolgen van zo’n servicemodel in kaart, voor bijvoorbeeld de werkgelegenheid, de CO2-uitstoot, de omzet, de tijdsbesteding en de kosten voor de consument. Onderzoeksters Franka Rolvink Couzy en Nadia Menkveld stellen vast dat er in alle categorieën voordelen zijn te behalen, terwijl de nadelen veelal beperkt blijven.

De overgang van traditionele lineaire verkoop naar een servicemodel vereist wel juridische, operationele en financiële aanpassingen binnen een bedrijf. Een speciaal paas-team binnen de bank werkt aan oplossingen om dit eenvoudiger te maken.