Lees verder
Vrachtwagens die op vloeibaar aardgas (LNG) rijden, vervuilen de lucht tot vijf keer meer dan dieselwagens. Het maakt niet uit of de trucks rijden op fossiel aardgas of op groen gas (biomethaan).
Redactie / Brussel

Dat blijkt uit recent onderzoek van TNO in opdracht van de Nederlandse overheid. De resultaten zijn in strijd met de beweringen van vrachtwagenfabrikanten dat gastrucks de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) met meer dan 30% verminderen.

TNO testte drie LNG-vrachtwagens uit in een combinatie van stedelijke gebieden, regionale routes en snelwegen. Daarbij bleek dat zij 2 tot 5 keer meer Nox uitstoten dan de schoonste dieselwagen. Dat is van belang nu in Nederland duizenden (bouw)projecten worden stilgelegd vanwege de invloed van Nox-emissies op natuurgebieden.

De fijnstof-emissies van de geteste gaswagens is overigens vergelijkbaar met die van dieselwagens. Deze bevindingen staan in schril contrast met de beweringen van vrachtwagenfabrikanten dat LNG-trucks vrijwel geen fijnstof uitstoten.

Belastingvoordeel

Volgens de milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) stimuleren EU-regeringen dan ook ten onrechte vervuilende LNG-vrachtwagens met (in vergelijking met diesel) extreem lage belastingtarieven, subsidies en vrijstellingen van tolgelden. LNG wordt in België helemaal niet belast. In Nederland wordt diesel per energie-eenheid 3x zo zwaar belast als diesel. In Italië is dat zelfs 189x.

Stef Cornelis, ‘clean trucks manager’ bij T&E, concludeert: “Het simpele feit is dat LNG een fossiele brandstof is, net als olie en kolen, dus het moet worden afgebouwd.” Groen gas is niet van fossiele oorsprong en biedt daardoor wel voordelen op het gebied van CO2-, maar niet op het gebied van NOx- en fijnstof-emissies, omdat het chemisch identiek is aan LNG.