Lees verder
Landbouwgrond wordt steeds intensiever mechanisch bewerkt, bijvoorbeeld om onkruid te verwijderen. Dat is een gevolg van strengere wetgeving die het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen aan banden legt. Deze trend leidt tot een stijgend dieselverbruik.
Redactie / Rostock

Dat stelt de Duitse Lehrstuhl für Kolbenmaschinen und Verbrennungsmotoren van de universiteit van Rostock in een onderzoeksrapport naar het gebruik van diesel in de landbouw. In totaal wordt er in de landbouw zo’n 1,6 miljoen ton diesel per jaar gebruikt. Deze hoeveelheid zal waarschijnlijk stijgen, vanwege de hoge energiebehoeften van ploegen en het gebruik van combinatiemachines voor veldbehandeling. Tractoren rijden doorgaans op diesel vanwege de hoge energiedichtheid van deze brandstof. Een acceptabel alternatief, zoals elektriciteit, is er nog niet.

Dit betekent volgens de onderzoekers dat de landbouw zijn eigen energie zal moeten produceren en gebruiken, net als eeuwen geleden. Het gebruik van biodiesel gemaakt van koolzaadolie ligt dan voor de hand. Deze gestandaardiseerde brandstof (DIN EN 14214), kan de uitstoot van broeikasgassen met meer dan 60% reduceren. Ook is de brandstof doorgaans gemakkelijk biologisch afbreekbaar.

Technologie-eisen

De Universiteit van Rostock onderzocht samen met tractorfabrikant Deutz AG of biodiesel voldoet aan de strengste emissie-eisen en aan de eisen van fabrikanten op het gebied van motortechnologie. Deutz heeft hiervoor inmiddels goedkeuring verleend. Initiatiefnemer van dit project was de UFOP: Union zur Förderung von Öl- und Proteinpflanzen. Het werd gefinancierd door het federale ministerie voor voedsel en landbouw via de Bureau voor hernieuwbare bronnen (FNR).

Een verkorte versie van het projectverslag is gepubliceerd in het tijdschrift voor automobiltechniek ATZ. Het rapport is gratis te vinden op de website van de UFOP.