Lees verder
Shell maakt een begin met de aanleg van een netwerk van waterstoftankstations in Nederland. Dat maakt het olieconcern vandaag bekend.
Redactie / Amsterdam

Het gaat in eerste instantie om vier Shell-stations: twee in de regio Amsterdam, één in Den Haag en één in Pesse (Drenthe). Het is de bedoeling dat er uiterlijk begin 2020 waterstof op deze stations verkrijgbaar is.

Shell wil een actieve rol spelen in de transitie van het Nederlandse energiesysteem en onderzoekt daartoe de mogelijkheden voor nieuwe activiteiten. ‘Elektrische mobiliteit – zowel waterstof-elektrisch als batterij-elektrisch – is hier een voorbeeld van’, zegt Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland. ‘We werken al aan een netwerk van snellaadpunten in Nederland, en nu zijn we ook betrokken bij de aanleg van een netwerk van waterstofstations.’ Van Loon rijdt zelf ook in een waterstofauto.

Geen uitstoot

Shell wil een breed aanbod ontwikkelen om het initiële succes van (waterstof)elektrische voertuigen voort te zetten. Een groot voordeel is dat auto’s niet uren aan de stekker hoeven te liggen; binnen vijf minuten kan een tank worden gevuld met waterstof. Dat is net zo makkelijk als tijden op LPG, maar beter voor het milieu. Oliver Bishop, General Manager Waterstof bij Shell: ‘Het enige restproduct van rijden op waterstof is waterdamp uit de uitlaat. Dit draagt direct significant bij aan een betere luchtkwaliteit. En indien de waterstof uit duurzame energiebronnen zoals wind- of zonne-energie geproduceerd wordt, is het zelfs CO2-neutraal over de gehele keten.’

Shell maakt voor de uitrol van waterstofstations dan ook gebruik van de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI Transport) van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Via deze regeling kunnen bedrijven, kennisinstellingen en niet-gouvernementele organisaties subsidie aanvragen voor transportoplossingen met lage of geen CO2-uitstoot.

H2Benelux

De waterstofstations van Shell maken onderdeel uit van het Europese waterstofproject H2Benelux. Dit project wordt medegefinancierd door de ‘Connecting Europe Facility’ van de Europese Unie. Binnen H2Benelux werken de overheden van België, Nederland en Luxemburg samen met bedrijven om de ontwikkeling van waterstoftankstations voor personenauto’s op te starten. Zo kan de Benelux aansluiten bij de ontwikkelingen in Duitsland en Frankrijk. Concreet worden binnen het project acht waterstoftankstations gebouwd; naast de vier Nederlandse stations komen er drie in België (twee in Vlaanderen, een in Wallonië) en een in Luxemburg.

In Duitsland werken overheden en bedrijven al aan de bouw van een omvangrijk netwerk van maar liefst 400 waterstofstations, waarvan er 230 van Shell zullen zijn. Ze moeten eind 2023 klaar zijn. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Californië worden dergelijke netwerken uitgerold.