Lees verder
The Greenery wil haar verpakkingsmaterialen verder verduurzamen, onder andere door de inzet van biobased kunststoffen/folies en kartonnen verpakkingen die zijn gebaseerd op alternatieve vezels (o.a. van tomatenplanten). Er is wel een uitdaging in de communicatie. 'De consument heeft geen idee.'
Barendrecht

Aad van Dijk, senior product manager bij The Greenery, sprak tijdens het jaarlijkse KCPK-congres in Doorwerth, dat begin februari plaatsvond, over de verpakkingstrends waarmee de agf-coöperatie te maken heeft. Hij liet zien dat retailers hierin verschillende aanpakken voorstaan. Sommige supermarkten kiezen voor een ‘naakte’ aanpak, waarbij de agf zonder folieverpakking wordt gepresenteerd. Andere retailers kiezen juist voor folieverpakkingen, onder meer om de houdbaarheid van de producten te verlengen. Dat leidt weer wel tot een ‘muur van plastic’, hetgeen de natuurlijke uitstraling van de categorie niet ten goede komt.

PLA-folie

Van Dijk stelde dat natuurlijk ogende plastics een oplossing kunnen zijn. ‘Consumenten verwachten wel dat ze hun agf zonder problemen kunnen vervoeren naar hun huis. Dat vraagt om robuuste verpakkingsmaterialen die de integriteit van het product waarborgen. Anderszins willen supermarktketens het totale gewicht aan verpakkingsmateriaal reduceren. Andere eisen aan het materiaal zijn dat het gemakkelijk te openen en te resealen is.’

The Greenery zet ook biobased materialen in voor haar producten, zij het in bescheiden volumes. De coöperatie gebruikt vooral PLA-folie, kartonnen schalen van Paperwise en kartonnen transportdozen op basis van tomatenplantenvezels (Solidus Solutions). Ook is de trend dat steeds meer plastic schalen omgezet worden naar karton.
Volgens The Greenery zijn consumenten van biologische producten bereid om een meerprijs te betalen voor een bio-afbreekbare verpakking. ‘Wel weet de gemiddelde consument weinig van het materiaal, waardoor PLA vaker in de vuilniszak belandt, in plaats van de groene bak.’