Lees verder
Bioplastics zijn niet het hoogste goed, aldus Joan Hanegraaf, directeur van Oerlemans Packaging. 'Er is veel mogelijk, technologisch gezien, maar marktttechnisch blijft het een moeilijk verhaal.
Emmen

Op het Biobased Business Event in Emmen begon Hanegraaf zijn betoog met de mededeling dat bioplastics circa 1 procent van de omzet van zijn bedrijf innemen en dat dit aandeel al jaren hetzelfde is. Kortom, er zit geen beweging in. Dat komt met name vanwege de hogere prijs, vergeleken met fossiele plastics. ‘De consumentenmarkt is niet gemakkelijk: grotere volumes, de focus op lage prijzen en de onbekendheid onder consument met bioplastics. Ik zie wel mogelijkheden voor bioplastics in de B2B-sector, waarbij professionals werken met de materialen, neem bijvoorbeeld landbouwplastic of bio-afbreekbare lijkzakken.’
Hanegraaf ging ook in op de milieuproblematiek en de rol van bioplastics. Laatstgenoemde producten lossen niet direct iets op, dat geldt voor zowel de afbreekbare- als niet-afbreekbare varianten. ‘Afbreekbaarheid is een relatief begrip: als een plastics er maanden over doet om volledig af te breken, kan het nog steeds schade aanrichten.’ Hanegraaf stelde ook dat deze maatregelen meer curatief zijn en dat preventie zeer belangrijk is: kortom, niet weggooien, maar inzamelen en hergebruiken.