Lees verder
Duurzame levensmiddelen worden duurder, waarschuwt iglo. De fabrikant van diepvriesmaaltijden wil de stijgende inkoopprijzen en productiekosten niet langer zelf dragen. Die kosten zijn flink gestegen door de toenemende vraag naar duurzame producten, zegt iglo.
Redactie / Delft

De consument wordt zich volgens iglo steeds bewuster van de klimaatcrisis en eist bijvoorbeeld duurzame verpakkingen zonder plastic. Die zijn duurder. Ook tegenvallende oogsten, veroorzaakt door klimaatverandering, zouden de kosten opdrijven. Verder wijst iglo op de almaar stijgende energie- en logistieke kosten. Het bedrijf verwacht dat de criteria van de EU Green Deal de kosten van voedsel verder zullen opdrijven.

Antje Schubert, General Manager van iglo West-Europa, zegt in een persbericht: “De inspanningen om het klimaat te beschermen en de duurzaamheid te verbeteren, leiden tot een prijsstijging die op lange termijn niet alleen door de fabrikanten kan worden gedragen. Daarom zijn prijsaanpassingen zowel noodzakelijk als eerlijk.”

Wanneer de prijsstijgingen worden doorgevoerd en hoe groot deze zullen zijn, maakt het bedrijf niet bekend. Iglo is onderdeel van het Britse Nomad Foods Company. Dit concern maakte vorige week kwartaalcijfers bekend. Daaruit blijkt dat de winst in het eerste halfjaar van 2021 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 15% is toegenomen tot €155 miljoen.

Beeld: iglo