Lees verder
Maar liefst 9 op de 10 Nederlanders denken in de komende vijf jaar meer te moeten betalen voor boodschappen om het milieu te sparen. Toch is slechts 37 procent hiervan een overtuigd voorstander.
Redactie / Amsterdam

Ruim een kwart is niet bereid meer te betalen om de milieu-impact te verminderen en 36 procent heeft nog geen mening. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO onder 2.065 consumenten.

In de prijs die consumenten nu betalen voor voedsel zijn de ‘maatschappelijke kosten’ meestal niet verwerkt. Deze verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit rond akkers, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten.

True Cost Accounting

Door het groeiende bewustzijn dat de milieu-impact van voedselproductie moet worden verminderd, staat True Cost Accounting (TCA) volgens het nieuwste rapport van ABN AMRO steeds meer in de belangstelling. Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Door deze impact in geld uit te drukken, is het duidelijker welke producten vervuilend zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten dan een gemiddelde prijsstijging van maximaal 9,6 procent gerechtvaardigd vinden. Consumenten die niet meer willen betalen, geven aan dat ze niet meer te besteden hebben (28 procent), het niet nodig vinden (28 procent) of dat de supermarkt genoegen moet nemen met minder marge (25 procent).

Hoger prijskaartje

ABN AMRO verwacht dat het belang van TCA in de komende vijf jaar sterk toeneemt. ‘Wij beschouwen het als een belangrijke methode om alle positieve en negatieve maatschappelijke effecten van een voedselproduct een geldwaarde te geven en vervolgens tegen elkaar af te wegen’, zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. ‘Vervuilende producten krijgen dan per saldo een hoger prijskaartje en worden hierdoor minder aantrekkelijk. Consumenten zijn echter nog terughoudend om voor minder duurzame producten meer te betalen. Ze willen zeker weten dat de extra kosten die zij betalen ook daadwerkelijk worden ingezet voor verduurzaming, en niet zijn bedoeld om de winstmarges van partijen in de keten te verhogen.’

Het hele rapport is te downloaden van de website van ABN AMRO. Foto: Circulair paviljoen ABN AMRO tijdens Dutch Design Week 2018.