Lees verder
Elektrische auto's staan bekend om hun naar verhouding grote ecologische voetafdruk. Boosdoeners zijn de Lithum-Ion batterijen. Ze zijn slecht bestand tegen mechanische vervorming door botsingen en gebruiken schaarse grondstoffen die vaak in ondemocratische landen worden gewonnen. Bovendien zijn zij zo goed als uitontwikkeld.
Redactie / Antwerpen

De wereldwijde auto-industrie heeft daarom de hoop gevestigd op de vastestof (‘solid state’) accu. Volgens een artikel in het Vlaamse magazine Knack kan de nieuwe batterij de ecologische voetafdruk van een elektrische auto met 40 procent verminderen en tegelijk het rijbereik verbeteren met 20 tot 50 procent, terwijl opladen in minder dan een half uur kan.

De Japanse autofabrikant Toyota werkt al sinds 2012 aan auto’s met vastestofbatterijen en kondigt de commerciële beschikbaarheid aan tegen 2027. Het nieuwe (2014) Chinese automerk NIO presenteerde zelfs deze zomer al een eerste solidstate-SUV met een actieradius van 930 kilometer per laadbeurt.

In bussen worden vastestof accu’s al enkele jaren toegepast, met wisselend succes. Zo brandden de afgelopen jaren in Frankrijk en Duitsland meerdere stadsbussen uit. Busfabrikant Daimler stapte daarop over op NMC-batterijen. Het verbeteren van de temperatuurcontrole zou dergelijke incidenten in de toekomst moeten voorkomen.

Beeld: Avigator Fortuner/Shutterstock