Lees verder
Wist je dat Henry Ford, de grote uitvinder, gefascineerd was door de sojaboon? Tijdens de Grote Depressie bracht hij vele uren door in zijn laboratorium. Hij probeerde een goedkope kunststof te maken uit deze eenvoudige boon, zodat meer mensen zich een T-Ford konden veroorloven.
Marcus Remmers

In 1941 had Ford – die zelfs kleding droeg gemaakt van textiel op basis van sojabonen – een met de handgemaakte auto ontwikkeld met een kunststof carrosserie die volledig was vervaardigd op basis van planten. In nieuwsberichten uit die tijd werd deze auto omschreven als ‘part salad, part automobile’ (deels salade, deels auto).

Helaas is Ford Motor Company, net als anderen die hebben geprobeerd plantaardige materialen te vercommercialiseren, er nooit in geslaagd kunststof op basis van sojabonen te produceren die qua prestaties en prijs kon concurreren met vergelijkbare producten op basis van aardolie. Nu de wereld voor belangrijke uitdagingen staat, zoals klimaatverandering, uitputting van natuurlijke hulpbronnen en vervuiling door plasticafval, lijkt Fords zoektocht actueler en belangrijker dan ooit. Bovendien worden de prestaties van bioplastics dankzij technologische ontwikkelingen steeds beter en zou de productie-industrie niet meer wantrouwig tegen deze materialen moeten aankijken.

Ik ben er heel trots op dat mijn bedrijf, DSM, zich ten doel heeft gesteld om uiterlijk eind 2030 een compleet alternatief productgamma van bio- en/of gerecyclede plastics te ontwikkelen voor het bestaande portfolio. Belangrijk daarbij is dat de bio- en/of gerecyclede kunststoffen die zijn geproduceerd met behulp van de zogenaamde massabalansbenadering exact dezelfde mechanische en chemische eigenschappen hebben als de producten in ons huidige assortiment. Ook is er geen speciale tooling of aanpassing van processen voor nodig. Ze werken op dezelfde manier als conventionele oplossingen, met dezelfde prestaties, maar bieden onze klanten de mogelijkheid bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Op deze manier loodsen we onze sector naar een betere toekomst – een toekomst waarin onze hoge kwaliteit van leven geen schadelijke invloed heeft op de wereld om ons heen. Maar om een nog sterkere pipeline van hoogwaardige bioplastics te creëren en nog meer impact te realiseren, moeten onze partners in de hele waardeketen – leveranciers, klanten maar ook concurrenten – zich samen inzetten voor acceptatie en werken aan een circulaire wereld. Het is de hoogste tijd dat we de vooruitstrevende visie van Ford waarmaken, en biobased plastics voor iedereen beschikbaar maken.