Lees verder
Yara en Northern Lights hebben overeenstemming bereikt over de voorwaarden voor het vervoer van CO2 dat wordt afgevangen bij de ammoniak- en kunstmestfabriek Yara Sluiskil en de permanente opslag ervan onder de zeebodem voor de kust van West-Noorwegen. Het is de allereerste overeenkomst voor grensoverschrijdend CO2-transport en -opslag.
Redactie / Sluiskil

Volgens Yara en Northern Lights (een onderneming van Equinor, Shell en TotalEnergies) zal deze samenwerking de standaard zetten voor andere industriële bedrijven in heel Europa die Northern Lights – en andere opkomende CO2-transportopties en -opslagplaatsen in de Noordzee – willen gebruiken als een belangrijk onderdeel van hun decarbonisatiestrategieën.

Klimaatdoelstellingen bereiken

Yara Sluiskil heeft sinds 1990 al 3,4 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar bespaard bij de productie van ammoniak en meststoffen. Aanzienlijke hoeveelheden kooldioxide worden hergebruikt bij de productie van kasplanten, als ingrediënt voor frisdrank en voor andere doeleinden, zoals ureum en AdBlue, een zeer zuivere oplossing op basis van ureum voor dieselmotoren. Vanaf begin 2025 zal 800.000 ton zuivere CO2 in Nederland worden afgevangen, gecomprimeerd en vloeibaar gemaakt, en vervolgens getransporteerd naar de Northern Lights opslagplaats op 2.600 meter onder de zeebodem voor de kust van Øygarden.

“Dit brengt ons een stap verder in de richting van koolstofvrije voedselproductie en versnelt de levering van schone ammoniak voor brandstof- en energieproductie”, aldus Svein Tore Holsether, CEO Yara International ASA.

“Met Yara als eerste commerciële klant vestigen we een markt voor transport en opslag van CO2“, aldus Børre Jacobsen, algemeen directeur van Northern Lights. “Vanaf begin 2025 verschepen we de eerste tonnen CO2 van Nederland naar Noorwegen. Dit zal aantonen dat CCS een klimaatinstrument is voor Europa.

Beeld: Yara