Lees verder
Studenten aan de TU Eindhoven (TUEcomotive) hebben het  ontwerp van Lina onthuld, een auto die vrijwel geheel uit biobased materialen, met name vlasvezelcomposieten, is vervaardigd.
Eindhoven

Lina is een vier persoons, elektrische stadsauto met een totaalgewicht van slechts 300 kilogram. Het relatief lage gewicht dankt de concept car met name aan het gebruik van de voornoemde composietmaterialen op basis van vlasvezels. Het chassis van de concept car bestaat uit sandwichpanelen van de honingraat bio PLA met vlasvezelplaten. De vlasvezelplaten worden bij elkaar gehouden door polypropyleenstrips. Deze zorgen ervoor dat de vezels in de lengterichting blijven liggen. Via verhitting worden de vlasvezelplaten met de strips gefixeerd. Er komt geen hars aan te pas, aldus team manager Quinten Oostvogel tegen Agro&Chemie. ‘Een biobased chassis is echt een unicum. Het is een dragend onderdeel waaraan strenge eisen worden gesteld.’

Vocht

Op de vraag of het biocomposiet ook vochtwerend is, antwoordt Oostvogel: ‘Vocht is een issue bij biocomposieten, dat is bekend. We zijn nog op zoek naar een (biobased) coating, die de integriteit van het materiaal moet bewaken.’ De body wordt gemaakt van een kurk-kern met vlasmatten eromheen waar vervolgens een hars doorheen gaat. Volgens Oostvogel is een volledig biobased hars (nog) niet mogelijk omdat de hardende componenten nog van fossiele oorsprong zijn.

BMW i3

Lina is een concept car, maar het is wel de bedoeling dat de auto getest wordt door RDW op rijwaardigheid. De vraag is wel of de auto als geheel uiteindelijk op de weg zal belanden of dat bepaalde aspecten hun intrede zullen doen in bestaande automobielen. Oostvogel: ‘Er zijn verschillende fabrikanten die in toenemende mate biobased materialen introduceren in hun modellen, zoals BMW in hun i3-serie. Nu zijn dit vooral niet-dragende onderdelen, maar op termijn zie ik ook kansen voor dragende, meer hoogwaardige toepassingen in automotive.’

De Lina moet nog gebouwd worden. Voor aankomende mei moet hij klaar zijn.

Foto: © DDCom