Lees verder
Studenten van de TU Eindhoven hebben de eerste circulaire elektrische auto ontwikkeld. De tweepersoons Noah is de opvolger van de Nova uit 2017, die reeds volledig uit biobased materialen was opgebouwd.
Redactie Eindhoven

Noah is ontworpen met als doelstelling eenvoudige recycling aan het einde van de levensduur. Hierdoor is de CO2-footprint beduidend geringer dan die van traditionele elektrische auto’s. Het chassis, de carrosserie en het interieur van Noah worden volledig gebouwd met biobased materialen.

De aandrijving van de Noah bestaat uit twee elektromotoren van 15 kilowatt, waarmee de auto een snelheid kan behalen van ongeveer 100 kilometer per uur. Dankzij zes modulaire batterijen, die gemakkelijk kunnen worden vervangen en opgeladen, heeft de auto een actieradius van 240 kilometer. Het totale gewicht gaat zo’n 350 kilogram bedragen.

Carsharing

Met het ontwerp willen de studenten, verenigd in het team TU/Ecomotive, laten zien dat een groene auto niet per definitie een compromis is op het gebied van design en comfort. Noah zal daarom ook een zogeheten ‘connected car’ worden. De auto kan worden geopend met een mobiel door de ingebouwde NFC-scanners en stelt daarbij direct alle voorkeuren van de bestuurder in. Dit maakt Noah geschikt voor carsharing, iets dat het team ziet als een noodzaak voor de toekomst van mobiliteit.

Tijdens een evenement in de zomer van 2018 zal het team met Noah door Europa trekken om de auto te tonen aan het grote publiek.