Lees verder
Op de TU Eindhoven is vandaag (8 oktober) de Luca gepresenteerd: een sportieve elektrische auto die voor bijna 100% is gemaakt van afval. Het studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven werkte er met 22 studenten anderhalf jaar aan. Ze willen de auto-industrie laten zien dat afval daadwerkelijk kan dienen als nieuwe grondstof. Bijna alle auto's worden momenteel al wel gerecycled, maar de onderdelen belanden niet in nieuwe auto's.
Redactie / Eindhoven

Het chassis van Luca bestaat uit een uniek sandwichpaneel ontwikkeld door de studenten in samenwerking met bedrijven. De buitenkant is gemaakt van vlasvezels gecombineerd met plastic dat uit de oceaan is opgevist. Hoewel deze vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en uit verschillende soorten kunststof bestaat, geeft het in combinatie met natuurvezels het chassis voldoende stevigheid. De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. PET kan maximaal tien keer worden gerecycled, dus de levensduur kan aanzienlijk worden verlengd door het in de auto te gebruiken. Tien auto’s gaan immers langer mee dan tien plastic flessen.

De carrosserie van de auto is gemaakt van gerecycled ABS, een hard plastic dat wordt gebruikt in veel consumentenproducten zoals speelgoed, televisies en keukenproducten. De auto krijgt zijn gele kleur van een wrap – een gekleurde film – in plaats van verf. Deze film kan ook worden verwijderd zonder resten achter te laten. Hierdoor blijft puur plastic over en wordt het uiteindelijke recyclingproces een stuk eenvoudiger. Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Door het recyclingproces krijgen de ramen direct een luxe zwarte tint.

Comfortabel maatwerk

Ook in het interieur is veel afval verwerkt. Zo heeft Luca twee zeer comfortabele maatwerk stoelen waarvan de kussens bestaan ​​uit een combinatie van kokoshaar en paardenhaar. De stof eromheen is gemaakt van gerecycled PET maar voelt en ziet eruit als suède. De middenconsole bestaat onder meer uit een kunststof additief uit huishoudelijk afval. Daarnaast zijn er zelfs restmaterialen uit Luca’s eigen productieproces: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan worden samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen.

Luca haalt met twee elektromotoren in de achterwielen een topsnelheid van 90 kilometer per uur en heeft een actieradius van 220 kilometer. Het verbruik is omgerekend naar zo’n 180 kilometer per liter benzine. Naast de zuinige motoren komt dit door het lage gewicht: de auto weegt slechts 360 kg zonder batterijen. Dit is meer dan half zo licht als vergelijkbare auto’s. Daarnaast heeft de auto maar zestig kilo accu’s nodig, in tegenstelling tot honderden kilo’s voor andere elektrische auto’s.

“Met deze auto willen we laten zien dat afval een waardevol materiaal is, ook in complexe toepassingen zoals een auto”, zegt teamlid Matthijs van Wijk. Hiermee hoopt het team mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag en zo bij te dragen aan de ontwikkeling van een circulaire economie.