Lees verder
Toyota Motor Europe (TME) maakt bekend een lokale Waterstoffabriek op te richten in Europa. De Hydrogen Factory Europe zal zorgen voor een gecoördineerde aanpak van de commercialisering van waterstoftechnologie en -systemen - van ontwikkeling en productie tot verkoop en aftersales.
Redactie / Brussel

De Waterstoffabriek zal verantwoordelijk zijn voor de productie van een toenemend aantal brandstofcelsystemen en de ondersteuning van een steeds grotere groep commerciële partnerschappen, in lijn met de strategie van het bedrijf om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn in Europa, tien jaar eerder dan Toyota’s wereldwijde doelstelling.

Toyota verwacht dat Europa tegen 2030 een van de grootste markten voor waterstofbrandstofcellen ter wereld zal zijn. Groeiende investeringen en regelgeving stimuleren de ontwikkeling en de groei van de markt. Deze omvatten een investering van €45 miljard uit de Green Deal van de Europese Commissie tegen 2027. Het transportinfrastructuurfonds van de EU heeft bovendien €284 miljoen – ongeveer een derde van zijn budget – toegekend voor de installatie van waterstoftankstations.

De recente bevestiging van de Richtlijn Hernieuwbare Energie (REDIII) vereist dat 42% van de waterstof die door de industrie in Europa wordt gebruikt, tegen 2030 afkomstig moet zijn van duurzame bronnen. Samen met de plannen om waterstoftankstations te bouwen met een minimum interval van 200 km langs de TEN-T (Trans-European Transport Network)-corridors in de regio, positioneert Europa zichzelf in het centrum van de waterstoftechnologie.

Vertrouwen op lange termijn

“Europa toont vertrouwen op lange termijn in waterstof en wij ook. We zullen doorgaan met de ontwikkeling van brandstofcel-personenauto’s en andere lichte voertuigen, terwijl we onze focus hebben verbreed naar zwaar vervoer om de uitbreiding van een levensvatbare waterstofinfrastructuur te ondersteunen. We streven ernaar verder te ontwikkelen en te leren door middel van tests in ons eigen netwerk en met partners die onze aanpak delen”, aldus Thiebault Paquet, TME Vice President en hoofd Fuel Cell Business.

Toyota’s waterstofceltechnologie van de volgende generatie zou in 2026 op de markt moeten komen. Verwacht wordt dat hiermee de actieradius met 20% zal toenemen, terwijl technische vooruitgang en grotere productievolumes de kosten met meer dan een derde zullen helpen verlagen.

Kijk voor meer informatie op de website van Toyota Europe.

Beeld: Toyota