Lees verder
Supermarkten kunnen een substantiële bijdrage leveren aan het terugdringen van plastic afval, door in slechts vijf supermarktcategorieën hernieuwbare verpakkingsmaterialen te gaan gebruiken, bijvoorbeeld van papier en karton.
Redactie / Verenigde Staten

Op deze manier zijn in totaal 70 miljard afzonderlijke stuks plastic (meer dan 1,5 miljoen ton) per jaar minder nodig. Dat blijkt onderzoek van DS Smith, leverancier van duurzame verpakkingen. Het bedrijf gaat een mondiaal partnerschap aan met de Ellen Mc Arthur Foundation.

In het onderzoek is vastgesteld welke plastic verpakkingen supermarkten kunnen vervangen. Dat geldt bijvoorbeeld voor plastic bakjes voor verse producten, krimpfolie (bijvoorbeeld om frisdrankflessen te verpakken) en de verpakkingen van kant- en klaarmaaltijden. Ook vlees, vis en kaas hoeven niet in plastic te worden verpakt; er zijn volop duurzame alternatieven. Datzelfde geldt voor plastic trays; een categorie die vaak over het hoofd wordt gezien, omdat klanten ze niet mee naar huis nemen.

Groot verschil

‘Eenvoudige veranderingen in de gebruikte materialen kunnen een groot verschil maken voor retailers, waardoor het gebruik van plastic in de komende tien jaar met miljoenen tonnen zal afnemen’, zegt Miles Roberts, CEO van DS Smith. ‘Hoewel het geen wondermiddel is, weten we dat duurzame papiervezel-gebaseerde verpakkingen een belangrijke rol spelen, en aantrekkelijk zijn voor onze klanten en consumenten.”

De totale markt voor vervanging van verpakkingen in de vijf genoemde categorieën bedraagt ongeveer 5,7 miljard Britse pond per jaar, terwijl plastic bakjes alleen al goed zijn voor ruim £ 2 miljard per jaar. In totaal wordt er in Europa 20 miljoen ton aan plastic verpakkingen geproduceerd, voor de retail, consumentengoederen en e-commerce.