Een maand geleden kwam dit onderdeel aan vanuit HSM Offshore Energy in Schiedam. Het transport van de 278 ton wegende unit over het Shell-terrein vond plaats met een zogeheten Self Propelled Modular Transporter, een soort modulair opgebouwde reuzenvrachtwagen voor zware lasten, van het gespecialiseerde bedrijf Mammoet.
De geprefabriceerde unit en staalconstructie op het terrein sluiten nu naadloos op elkaar aan. De komende maanden zal hard worden gewerkt aan het trekken van bekabeling en het installeren van alle piping.
Bionafta
De upgraderfabriek is bedoeld om pyrolyse-olie, gemaakt uit afvalplastics, geschikt te maken als grondstof voor de huidige naftakrakers. Hierdoor kunnen er weer nieuwe plastics van worden gemaakt. De technologie voor de upgrader komt van BlueAlp, waarmee Shell een joint venture sloot.
De fabriek moet in 2024 operationeel zijn en heeft een capaciteit van 50kton. “Hiermee kan Nederland een van de koplopers worden in deze transitie”, zei Paul de Hoog van Shell eind vorig jaar tijdens de Chemical Recycling Summit van het Netwerk Chemische Recycling/Circular Biobased Delta. Shell heeft de ambitie om uiterlijk in 2025 één miljoen ton plastic afval per jaar te verwerken in haar chemiefabrieken wereldwijd.
Zie ook:
- De juiste tijd voor chemisch recyclen is nu (artikel, Agro&Chemie, 29 november 2022)
- Shell bouwt fabriek voor opwaardering pyrolyse-olie tot bio-nafta (Nieuwsbericht, Agro&Chemie 2 december 2021)
Image: Shell Nederland