Lees verder
Industriële en academische partners van Brazilië en Nederland bundelen hun krachten bij het bepalen van de meest effectieve weg naar de productie van duurzame geavanceerde biobrandstoffen.
Delft

Meer dan 100 vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en de openbare instituten namen deel aan een workshop deze week in Campinas, Brazilië, die werd gecoördineerd door de professoren Telma Franco (UNICAMP) en Luuk van der Wielen (TU Delft). Het was onderdeel van het initiatief Agropolo Campinas-Brasil gericht op het tegelijkertijd verdubbelen van het bruto inkomen in Sao Paulo en halveren van de uitstoot van broeikasgassen in 2050.

Aanzienlijk marktpotentieel

De deelnemers waren het erover eens dat de potentiële markt voor biobased luchtvaart en scheepsbrandstoffen aanzienlijk is. Er zou 25 miljoen ton biokerosine nodig zijn om de noodzakelijke Braziliaanse bijdrage te kunnen leveren aan de wereldwijde luchtvaartdoelstelling (ICAO) om de uitstoot van broeikasgassen in 2050 te verminderen met 50% ten opzichte van het niveau van 2005.

Om deze doelstellingen te bereiken, zal een aantal technische en maatschappelijke omstandigheden al in 2030 moeten zijn voltooid. Daarbij gaat het om een veilige brandstofvoorziening, faciliteiten voor kwaliteitscontrole en infrastructurele voorzieningen, inclusief leidingen, maar ook de beschikbaarheid van integrale bioraffinage-concepten.

Groene routes

Een volledige socio-economische en duurzaamheidsanalyse moet aan de basis staan van een nationale strategie voor de meest effectieve en duurzame ontwikkeling van het potentieel. Pedro Scorza (Gol) zei: ‘Bij Gol willen we groene routes vaststellen, waarbij onze vliegtuigen aan beide uiteinden worden voorzien van duurzame biobrandstoffen.’ Goncalo Pereira (Granbio) verklaarde dat “we moeten nadenken over duurzame productie van vliegtuigbrandstoffen in de regionale luchthavens.’

Rendabele productie van biobrandstoffen kan ook betekenen co-productie van hoogwaardige chemische stoffen, of het gebruik van bijproducten, zoals lignine voor de maritieme sector. Anton Robek (Bioforever, voormalig DSM) noemde biomassa ‘de nieuwe ruwe olie van morgen. Investeringen nu kan groene banen en economische zekerheid opleveren voor Brazilië, terwijl we er wereldwijde milieudoelstellingen mee realiseren. ‘

Deskundigen van Embraer en Boeing legden uit hoe duurzame grondstoffen zoals de grootste gewassen in de staat São Paulo, suikerriet en eucalyptus, potentieel kunnen voorzien in de behoefte aan nieuwe geavanceerde biobrandstoffen.

Volgende stappen

Het Agropolo Campinas-Brasil initiatief bundelt de inspanningen van de toonaangevende instellingen en bedrijven in de buurt van Campinas voor de toekomstige stappen in duurzame economische ontwikkeling. Samen met BE-Basic, een Nederlands publiek-privaat partnerschap in de biobased economy, is deze gezamenlijke workshop over geavanceerde biobrandstoffen georganiseerd.

Voor meer informatie, zie de website van BE-Basic