Lees verder
Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur vanaf nu tot 2040 met maar liefst 2,2 miljard euro verlagen. Dat scheelt niet alleen veel geld, maar ook tijd en ruimte. Dit blijkt uit een studie van Lightyear, PwC Strategy& en Stedin.
Redactie / Rotterdam

Binnen de energietransitie is de elektrificatie van mobiliteit een belangrijke driver om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Maar om het groeiende aantal elektrische voertuigen (EV’s) met bijbehorende laadpunten in het jaar 2040 van stroom te voorzien is meer dan 15 terawattuur (TWh) extra elektriciteit nodig, vergelijkbaar met een jaar lang stroomverbruik van 6 miljoen Nederlandse huishoudens. “Hyper-efficiënte auto’s zijn echter 50 procent efficiënter dan de gemiddelde EV in de huidige markt en kunnen zo effectief helpen het elektriciteitsnet te ontlasten”, zegt Tom Selten van Lightyear. “Deze auto’s zijn gebouwd voor netonafhankelijkheid, laden op door de zon of, indien nodig, een gewoon huishoudelijk stopcontact. Ze hoeven minder vaak op te laden door een actieradius van 700 km en ze vragen kortere laadsessies.”

Paul Nillesen, partner bij PwC Strategy& bevestigt dat hyper-efficiënte EV’s een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van de investeringsuitdaging in de Nederlandse energie-infrastructuur: “Er zijn minder, maar ook minder krachtige laadstations nodig. Ook zijn deze EV’s zuiniger in energieverbruik, wat resulteert in minder CO2-uitstoot en lagere investeringen voor elektriciteitsopwekking.”

Investeringen verdubbelen

Uit eerder onderzoek van PWC blijkt de drie grootste regionale netbeheerders en de beheerder van het landelijke hoogspanningsnetwerk tot 2050 gezamenlijk € 102 miljard moeten investeren voor de aanleg van hoogspanningsverbindingen, ondergrondse kabels en transformatorstations, maar ook voor het aanlanden van elektriciteit uit offshore windparken. De jaarlijkse investeringen in het elektriciteitsnetwerk verdubbelen hiermee ten opzichte van de afgelopen tien jaar.

David Peters, Chief Transition Officer (CTO) bij Stedin: “Uit de studie van PwC blijkt dat hyper-efficiënte EV’s een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren in de beperking van pieken op het net, waardoor het net beter in balans blijft, er meer ruimte vrijkomt en er mogelijk voor miljarden euro’s minder aan maatschappelijk investeringen nodig zijn.’’

Lees meer over deze studie op de website van PWC.

Foto: Lightyear.