Lees verder
Het Europees Parlement stemde vandaag (14 november) voor nieuwe strenge CO2-normen voor vrachtwagens en bussen, nadat het eerder de uitstootnormen voor auto's had aangescherpt.
Redactie / Brussel

Het Europees Parlement wil daarom dat in 2025 vrachtwagens 20% minder uitstoten dan in 2019 en in 2030 35% minder dan in 2019. Dat is ambitieuzer dan het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie: 15% minder uitstoot in 2020 en 30% minder in 2030. Ook was een meerderheid van het parlement voor specifieke regels voor de productie van vrachtwagens zonder enige vorm van uitstoot.

Over de gehele levensduur rijdt een vrachtwagen zo’n 1,2 miljoen kilometer, zes keer meer dan een gemiddelde personenauto. Het verplichten van vrachtwagenproducenten om schone en zuinige wagens op de markt te brengen bespaart dus veel CO2 en brandstofkosten.

Volgens D66-europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy maakt Europe met de nieuwe wetgeving een noodzakelijke inhaalslag: ‘Europa liep op dit vlak achter, terwijl China, Canada, Japan, India en de VS al normen hadden voor vrachtwagens. Deze wet brengt daar eindelijk verandering in. Voor Nederland transportland pakken de nieuwe regels extra goed uit. De transportsector kan tienduizenden euros per vrachtwagen aan kosten besparen, vooral door het lagere brandstofverbruik. Bovendien wordt het behalen van de mobiliteitsdoelen in het klimaatakkoord makkelijker en goedkoper.’