Lees verder
In Nederland heeft KLM voor het eerst in de wereld een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij het vliegtuig deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen.
Redactie / Schiphol

Het ging om een passagiersvlucht van Schiphol naar Madrid. Shell produceerde de synthetische kerosine in haar onderzoekscentrum in Amsterdam op basis van CO2, water en hernieuwbare energie uit zon en wind van Nederlandse bodem.

Dat is bekend gemaakt tijdens een internationale conferentie over duurzame synthetische luchtvaartbrandstoffen (SAF) in Den Haag. Shell en KLM lichtten de wereldprimeur toe tijdens de bijeenkomst die op initiatief van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is gehouden en waaraan Europese politici, beleidsmakers, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en van de (luchtvaart)industrie en maatschappelijke organisaties deelnamen.

Nieuwe initiatieven

Nederland wil dat er in Europa in 2050 geheel met duurzame luchtvaartbrandstoffen (biobrandstoffen en synthetische kerosine) wordt gevlogen. De overheid ondersteunt verschillende initiatieven om de productie en het gebruik op gang te krijgen, op te schalen en commercieel interessant te maken. Een voorbeeld is de bouw van de eerste Europese fabriek voor duurzame biokerosine in Delfzijl, waarvoor SkyNRG samenwerkt met KLM, Schiphol en SHV Energy.

Ook zijn er andere initiatieven. Zo maakte de startup Synkero bekend dat met Port of Amsterdam, Schiphol, KLM en SkyNRG gewerkt wordt aan de realisatie van een commerciële synthetische duurzame kerosinefabriek in de Amsterdamse haven. Het project zoekt aansluiting bij duurzame initiatieven in het Noordzeekanaalgebied, zoals de vestiging van een waterstoffabriek van 100MW, waar met groene stroom tot 15.000 ton groene waterstof kan worden geproduceerd.

Een ander initiatief is de bouw van een demonstratiefabriek voor duurzame kerosine met afgevangen CO2 uit de lucht als grondstof in Rotterdam. Het initiatief Zenid, waaraan Uniper, Rotterdam The Hague Airport, Climeworks, SkyNRG en Rotterdam The Hague Innovation Airport meewerken, zet met een combinatie van innovatieve technologieën in op een CO2-neutrale luchtvaart met duurzame synthetische kerosine.

Bijmengverplichting

In een gemeenschappelijke verklaring roepen Nederland, Frankrijk, Zweden, Duitsland, Finland, Luxemburg en Spanje de Europese Commissie op om met een Europese bijmengverplichting van SAF te komen. Zij zien de ontwikkeling van synthetische kerosine en biokerosine als kansrijke en effectieve manieren om de emissies van de luchtvaart te reduceren.

Beeld: Lenorko/Shutterstock