Lees verder
De EU moet méér duurzame en synthetische vliegtuigbrandstof (SAF of eFuel) gaan bijmengen bij de fossiele brandstoffen in de luchtvaart. Dat zegt Ralf Diemer, Managing Director van de eFuel Alliance.
Redactie / Brussel

De Europese Commissie heeft onlangs de ReFuelEU Aviation regelgeving gepresenteerd, waarin staat dat vliegtuigbrandstoffen in 2025 minstens 2% sustainable aviation fuels (SAFs) moeten bevatten. Dat zijn bijvoorbeeld brandstoffen op basis van afgewerkte oliën, zoals frituurvet. In 2030 loopt het apercentage op tot 5%, waarvan 0.7% kan bestaan uit synthetische brandstoffen, ook bekend als eFuels. Tegen 2050 moeten de quota toenemen tot 63% SAFs en minimaal 28% eFuels.

Volgens de eFuel Alliance zijn de ambities van de Commissie onvoldoende. Diemer: “We hebben ambitieuze quota nodig en we hebben synthetische brandstoffen nodig om de ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen. Daarom pleiten wij voor een bijmenging in 2030 van ten minste 10% duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF), inclusief een subquotum voor eFuels van 2%. De quota moeten oplopen tot 75% SAF en een subquotum van 53% eFuels in 2050. Dat is nodig om de luchtvaart te de-fossiliseren en investeringen in hernieuwbare brandstoffen te stimuleren.”

eFuels zijn synthetische brandstoffen die worden gemaakt met hernieuwbare energie, zoals zonne- en windenergie. Dat is nu nog duur, maar zal in de toekomst veel goedkoper worden door schaalvoordelen, maar ook door de handel in emissierechten in Europa, verwacht Diemer. “We zullen op grote schaal gebruik maken van hernieuwbare energie voor de productie van synthetische brandstoffen, die zullen worden geproduceerd op plaatsen in de wereld waar wind en zon overvloedig aanwezig zijn.”

Het Europees Parlement stemt op 7 juli over de ReFuelEU Aviation Regulation.

Beeld: Neste