Lees verder
De EU trekt € 5 miljoen uit in het kader van het Horizon 2020-programma, voor het project 'Take-Off: Production of synthetic renewable aviation fuel from CO2 and H2'. Daarbij wordt duurzame kerosine (Sustainable Aviation Fuel of SAF) ontwikkeld die kosteneffectief kan worden geproduceerd.
Redactie / Brussel

Het EU-project is in januari 2021 gestart en zal de komende 4 jaar een gedetailleerd beeld opleveren van de technische, ecologische en economische prestaties van het veelbelovende productieproces van power-to-liquid SAF van afgevangen CO2 uit industriële rookgassen, dat met waterstof uit duurzame elektriciteit reageert en zo lichte olefinen produceert. Deze worden chemisch omgezet tot synthetische kerosine (SAF).

In het project brengt TNO nationale en internationale partners uit de hele keten samen: onderzoeksinstituten, energiebedrijven, bodem- en brandstofleveranciers en de organisatie CO2 Value Europe die bedrijven vertegenwoordigt die zich richten op CO2-afvang en -hergebruik. Universiteiten uit Lille, Frankrijk (CNRS), SDU uit Denemarken en RWTH Aachen, Duitsland, zorgen samen met TNO voor de wetenschappelijke kennis.

Grote namen uit het bedrijfsleven zijn onder meer Mitsubishi Hitachi Power Systems, dat samenwerkt met energiebedrijf RWE, AsahiKasei Europe, FEV en het Nederlandse bedrijf SkyNRG, wereldmarktleider op het gebied van duurzame brandstof voor de luchtvaart. Tot de vertegenwoordigers in de adviesraad behoren KLM, Total, ExxonMobile, Havenbedrijf Amsterdam, DMT Environmental Technology, Global Alliance Powerfuels en NISA, het Nordic Initiative for Sustainable Aviation.

Beeld: Lenorko/Shutterstock