Het onderzoek werd uitgevoerd door het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling, Universiteit Utrecht en Deloitte. Hiervoor zijn 153 bedrijven en 55 overheden geïnterviewd. Alle respondenten zijn deskundigen op het gebied van circulaire economie. Van hen werkt 82% dagelijks aan dit onderwerp.
Hype of niche
De geïdentificeerde marktbelemmeringen zijn: lage prijzen voor grondstoffen en hoge initiële investeringskosten voor circulaire bedrijfsmodellen. De culturele barrières bestaan uit een gebrek aan interesse en bewustzijn van de consument, maar een aarzelende houding bij bedrijven. Deze barrières staan op gespannen voet met de bewering dat het concept van de circulaire economie een ‘hype’ is; het lijkt eerder een nichediscussie onder professionals in duurzame ontwikkeling.
Om de marktbelemmeringen te overwinnen, stellen de onderzoekers dat overheidsinterventie nodig kan zijn. Het kan ook helpen om culturele barrières te overwinnen.
Grootste dataset
De onderzoekers beweren dat ze de tot nu toe grootste dataset ooit over de circulaire economie hebben verzameld. De eerste resultaten zijn onlangs gepubliceerd in een whitepaper, om een snelle verspreiding te garanderen. Een meer uitgebreide analyse volgt later dit jaar.
Meer informatie en de whitepaper getiteld ‘Breaking the Barriers to the Circular Economy’ zijn te vinden op de website van Deloitte.