Lees verder
Kurk, de bast van de Quercus Suber of kurkeik, ademt nostalgie: als materiaal voor woningdecoratie uit de jaren zeventig, voor het knutselen van luciferpoppetjes en om wijnflessen mee af te sluiten.
Redactie / Mozelos

Kurk is echter bezig aan een comeback. Het is lichtgewicht, koolstofnegatief, biobased en überhip. Ideaal bijvoorbeeld voor toepassing in het snelste elektrische vliegtuig ter wereld. De Britse vliegtuigmotorfabrikant Rolls Royce koos kurk als lichtgewicht en ecologisch verantwoord isolatiemateriaal in het batterijsysteem van het innovatieve vliegtuig waarmee in november 2021 een snelheid van 387.4 mph werd bereikt, ofwel 624 kilometer per uur, -een wereldrecord.

Het toont aan dat kurk nog steeds toekomst heeft. Zeker in de nieuwe kurk-biocomposieten (CPC’s) van Amorim Cork Composites uit Portugal. Kurkpolymeerverbindingen combineren de eigenschappen van thermoplastische polymeren met de unieke voordelen van kurk. Ze hebben een kleinere COâ‚‚-voetafdruk dan fossiele alternatieven, wegen minder, verbeteren de thermische en akoestische isolatie én zijn anti-slip.

CPC’s zijn geschikt voor toepassingen in diverse marktsegmenten die op zoek zijn naar een hoogwaardig, biobased alternatief voor kunststoffen. Het materiaal is goed industrieel te verwerken, door middel van spuitgieten, persen, thermovormen, extrusie of blow moulding. Toepassingen zijn denkbaar in bijvoorbeeld meubilair, interieur, keukengerei, schoeisel, vloerbedekking, automotive onderdelen, voeding en dranken.

Kijk op de website van Amorim Cork Composites voor meer informatie.

Beeld: Amorim Cork Composites