Lees verder
Het Bio-based Industries Consortium (BIC) gaat haar Strategic Innovation and Research Agenda (SIRA) aanpassen. De belangrijkste drijfveer is de vraag vanuit de markt.
Brussel

‘Nu we goede vooruitgang boeken met de integratie van biomassa en de ontwikkeling en opwaardering van verschillende technologieën, moeten we zorgen voor markttoegang voor biogebaseerde producten’, aldus Nelo Emerencia, verantwoordelijk voor de programmering binnen het BIC (72 industriële leden; 169 niet-industriële leden; met een bijdrage van € 2,7 miljard aan de totale begroting van het BBI van € 3,7 miljard).
Inmiddels hebben tal van brand owners zich aangesloten bij het BIC. Zelf is het BIC actief op zoek naar nieuwe leden die consumentenproducten vermarkten om de basis onder het initiatief te verbreden.

Marktperspectief

‘Diverse merkeigenaren hebben strategieën uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen op het vlak van duurzaamheid. Consumenten zijn zich meer bewust geworden van het effect van consumptiegoederen op het milieu. Anders gezegd, de eindmarkten komen dichterbij en worden een ware partner in duurzame waardeketens. Om die reden zal onze nieuwe SIRA het volgende marktperspectief omvatten: welke producten en/of functionaliteiten zijn nodig voor de vastgestelde toepassingen? Deze speculaties werpen in de waardeketen hun ‘schaduw terug’ tot bij de biomassa. Deze biomassa kan agro-, bosbouw- of aquatisch gebaseerd zijn, dan wel afkomstig zijn van bioafval of gasvormige stromen zoals CO2.’

Lees ook het volledige interview: ‘De markten worden steeds bepalender’.