Lees verder
Tientallen grote Nederlandse bedrijven en organisaties ondersteunen World Cleanup Day, die dit jaar op zaterdag 15 september voor het eerst wereldwijd wordt gehouden.
Redactie

Met miljoenen deelnemende vrijwilligers in meer dan 150 landen tegelijk wordt het de grootste cleanup ooit. Onder de Nederlandse bedrijven en organisaties die als participating partners meedoen, zijn onder meer Heineken, Coca-Cola, ABN Amro, Moonen Packaging, Oerlemans Plastics, Aqua Minerals, Ekoplaza, Tony’s Chocolonely en diverse waterschappen.

In Nederland is Plastic Soup Foundation (PSF) zogeheten country leader van deze unieke World Cleanup Day. Voor de organisatie van het evenement heeft PSF de handen ineen geslagen met Nudge, de grootste duurzaamheidsorganisatie in Nederland om zoveel mogelijk vrijwilligers, bedrijven en gemeenten bij de opruimactie te betrekken.

Volgens Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation is World Cleanup Day niet zomaar een opruimactie. ‘Alle deelnemers gaan monitoren; ze gaan in hun straat, in hun wijk of park, langs rivieren en langs wegen vastleggen wat ze aan zwerfvuil vinden. Dat gaat gebeuren aan de hand van een handige app. Zo wordt de World Cleanup Day ook de grootste citizen science operatie in ons land.’