De slechte naam die conventionele plastics tegenwoordig hebben onder consumenten, zet bedrijven onder druk om naar alternatieven te zoeken. Opmerkelijk is dat daarbij afbreekbare biobased plastics als vervanger van conventionele kunststoffen niet altijd de voorkeur genieten. Supermarkten geven aan dat de kosten niet realistisch zijn. Bovendien begrijpen consumenten niet goed wat termen als biogebaseerd, biologisch afbreekbaar of composteerbaar inhouden.
Ramp
Een vertegenwoordiger van een supermarkt geeft aan eens te hebben geëxperimenteerd met een biologisch afbreekbare fles. “Het was gewoon een ramp. Het kostte veel moeite om te realiseren en niemand wist precies hoe we het moesten positioneren.” Bovendien bleek de fles in de praktijk ook nog eens slecht biologisch afbreekbaar.
Alternatieve verpakkingsmaterialen zijn bijvoorbeeld papier en karton. Die hebben echter vaak een nog grotere CO2-footprint dan (bio)plastics. Dat geldt ook voor herbruikbare glazen flessen en potten; ze leiden tot hogere transportkosten en meer emissies doordat ze veel meer wegen.
Green Alliance concludeert dat de focus leggen op het terugdringen van één materiaalsoort zoals fossiele plastics vaak tot nieuwe milieuproblemen leidt en dat het zinvoller is om de wegwerpmaatschappij als systeem aan te pakken.
Het complete onderzoek ‘Plastic Promises’ is te downloaden als PDF.