Lees verder
De Nederlandse techindustrie haalde in de eerste helft van dit jaar een recordbedrag aan durfkapitaal binnen: € 3 miljard. Het geld gaat vooral naar gevestigde bedrijven die zich al bewezen hebben, niet naar de echte vernieuwers, melden Innovation Origins en het FD. Als gevolg daarvan blijft Nederland internationaal achter.
Redactie / Amsterdam

In de eerste zes maanden van 2021 sleepten Nederlandse bedrijven samen een slordige €3 miljard binnen; bijna twee keer zoveel als de €1,7 mrd die in heel 2020 werd opgehaald. Dat blijkt uit een rapport van Dealroom in samenwerking met Dutch Startup Association (DSA), KPMG, en Techleap.

Meer dan de helft van het bedrag ging naar grote scale-ups, zoals de betaaldienst voor webshops Mollie (€665 miljoen), Mollie-spinoff MessageBird ($800 miljoen), internetbank Bunq (€193 miljoen) en biotechbedrijf Lumicks ($93 miljoen). Johan van Mil, mede-oprichter van investeringsmaatschappij Peak zegt in het FD dat het een trend is: “Investeerders steken liever hun geld in bedrijven die zich al bewezen hebben. Daardoor is er minder geld beschikbaar voor echte beginners.” Het verkleint de kans dat er ‘een nieuwe ASML’ wordt ontdekt.

In Nederland bereikt slechts 16% van de start-ups de scale-up status, terwijl dat in de Verenigde Staten meer dan de helft is, meldden Techleap en DSA eerder dit jaar.

Het complete rapport is te downloaden vanaf de website van Dealroom.

Beeld: Tendo/Shutterstock