Natuurlijk komen vertragingen voor. Meer nog, het gebeurt bijna altijd omdat je een weg moet vinden in een nieuwe en onbekende omgeving. We hebben het zelf ervaren bij de ontwikkeling van Betafib. Die heeft langer geduurd dan voorzien was. Betafib is een cellulosevezel die we winnen uit suikerbietenpulp. Daarmee kun je deeltjes in een vloeistof stabiliseren, zonder deze minder vloeibaar te maken. Het is ideaal voor bijvoorbeeld wasmiddelen of cosmetica, maar komt ook van pas bij het winnen van minerale olie of gas onder moeilijke omstandigheden. Dit jaar hebben we onze eerste klanten binnengehaald. Daar zijn we heel blij mee. Het geeft het hele team een enorme boost.
Bij start-ups zijn de investeerders meestal nauw betrokken en weten precies weten wat er aan de hand is. In een corporate omgeving is de afstand van het topmanagement tot het innovatieteam vaak groter. Zij hebben wel andere dingen aan hun hoofd. In een beursgenoteerde onderneming wordt een vertraging steevast afgestraft met een veel grotere daling van de aandelenkoers dan op basis van een budgetoverschrijding zou gebeuren.
Het is dan ook belangrijk dat je vasthoudt aan de tijdslijn die je als bedrijf of innovatiegroep hebt beloofd. Maar blijf wel realistisch in je beloftes. Zeker als het gaat om een mijlpaal als ’time to market’. Juist ‘time to market’ is een cruciaal punt, want daar bewijs je dat niet alleen betrokkenen in het concept geloven, maar dat ook klanten er geld voor over hebben. Als je niks belooft, wordt iedereen nerveus, maar als je een onrealistische timing opgeeft, val je zeker in je eigen zwaard. Mocht het toch allemaal later worden, praat iedereen dan zo snel mogelijk bij, want een vertraging later weer inlopen, zit er bijna nooit in.’