Lees verder
Waterstofauto's zijn twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien zijn ze slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s. Dit blijkt uit een vergelijkend onderzoek uitgevoerd door CE Delft in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.
Redactie / 's-Hertogenbosch

Ook in de toekomst zal de waterstofauto duurder en minder duurzaam blijven dan de stekker-elektrische auto. Enpuls concludeert hierdoor dat er in Nederland geen realistische toekomst is voor personenauto’s op waterstof.

Het is de eerste Nederlandse studie die drie typen auto’s vergelijkt: op benzine, stekker-elektrisch en elektrisch via een brandstofcel op waterstof. Voor elk type is een levenscyclusanalyse (LCA) en een kostenanalyse (Total Cost of Ownership, TCO) gemaakt. Alleen naar het einde van de levensduur is niet gekeken, omdat de recyclingtechnologie nog in ontwikkeling is.

Klimaatimpact daalt nog

De klimaatimpact van de elektrische auto is nu al 30% lager dan die van de benzineauto. Dit percentage loopt zelfs op tot 50% in 2030, doordat er steeds meer groene stroom beschikbaar is en de batterijen steeds duurzamer worden én een grotere capaciteit krijgen. De productie van batterijen is weliswaar belastend voor het milieu, maar doordat de auto duurzamer is in het gebruik, ligt het omslagpunt ten opzichte van benzine al bij 70.000 kilometer. Het voordeel neemt toe naarmate er meer wordt gereden. De aanschaf van een elektrische auto is duurder dan een benzineauto, maar de kosten tijdens het gebruik zijn veel lager kosten. Hierdoor zijn de totale kosten van de benzineauto en elektrische auto nagenoeg gelijk.

Waterstofauto’s zijn momenteel twee keer duurder in de aanschaf en twee keer duurder in het gebruik (door de hoge brandstofkosten) dan beide andere auto’s. Qua duurzaamheid zitten ze tussen de elektrische auto en de benzineauto in. Dat komt deels doordat waterstof nog vaak uit aardgas wordt gemaakt. In de toekomst zal er meer groene waterstof beschikbaar komen, maar het klimaateffect daarvan is beperkt, want de productie van groene waterstof via elektrolyse is niet erg energie-efficiënt. Bovendien worden stekker-elektrische auto’s ook steeds duurzamer; de rangorde verandert daardoor niet.

Het onderzoek gaat over auto’s in het middensegment: een VW Golf, een VW e-Golf en een Hyundai Mirai. Bij andere segmenten zijn dezelfde resultaten te verwachten.

Het onderzoek is te downloaden op de website van Enpuls.

Beeld: buffaloboy/Shutterstock