Lees verder
Studenten van de Technische Universiteit Delft presenteerden vorige week het ontwerp van hun nieuwste waterstofraceauto: de Forze IX. Deze auto is revolutionair, aangezien deze technologie nog nooit eerder is toegepast in zo'n krachtige waterstof-elektrische raceauto. De auto zal op lange afstanden de strijd aangaan met de beste conventionele racewagens, een uitdaging die nog nooit eerder is aangegaan.
Redactie / Delft

Het team Forze Hydrogen Electric Racing bestaat uit 23 studenten die het afgelopen jaar vrijwillig fulltime hebben gewerkt aan de ontwikkeling van de raceauto. “Het was geweldig om namens het team parttimers, sponsors en partners het ontwerp te mogen presenteren. We hebben iets ongelooflijks bereikt in deze turbulente tijden ”, aldus Team Manager Jesper Frijns namens het studententeam.

Het racemonster genaamd Forze IX racet sneller dan welke waterstofauto dan ook, ”zegt Frijns. Zodra de Corona-crisis het toelaat, gaat de productie van start, waarna de racewagen binnenkort de strijd aangaat met Porsches, Lamborghini’s en BMW’s. Een jaar geleden behaalde de voorganger van de auto, de Forze VIII, een podiumplaats in de Supercar Challenge Sport’s Class.

520 pk

Met 520 pk zal de nieuwe waterstof-elektrische auto het dubbele hebben van zijn voorganger. De Forze IX haalt een topsnelheid van maximaal 300 km / u. Met een acceleratie van 0 tot 100 km / u binnen 3 seconden, scherpe bochten en een perfect doordachte racestrategie verwachten ze de concurrentie aan te kunnen. Met deze indrukwekkende cijfers bewijzen de studenten nog maar eens dat racen ook groen en emissievrij kan zijn.Emissievrij racen

Ondanks de vele revolutionaire technologieën die in de Forze IX zijn geïmplementeerd, blijft het basisprincipe van de waterstofauto hetzelfde. Tijdens het racen wordt waterstof uit de tanks gecombineerd met zuurstof uit de lucht in de brandstofcel. Daar vindt een chemische reactie plaats waarbij elektriciteit wordt opgewekt, waarmee de elektromotoren worden aangedreven. De enige uitstoot van dit proces is water. Het is vergelijkbaar met elektrisch rijden, al is er een groot verschil: in plaats van wachten op opladen, tank je gewoon de waterstoftank bij en is de raceauto binnen enkele minuten klaar om de baan op te gaan.

Met dit ontwerp verwacht het team een ​​grote sprong te maken in de wereld van groen racen. Daarom zullen ze er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de Forze IX in de zomer van 2021 zijn eerste ronden kan rijden.

Beeld: ForzeH2