Lees verder
De luchtvaartsector ligt onder vuur: de CO2-emissies moeten fors omlaag. Een van de wegen daarnaartoe is fossiele kerosine vervangen door duurzame vliegtuigbrandstof, bijvoorbeeld gemaakt van lignine uit reststromen als resthout en tomatenstengels.
Redactie / Wageningen

Lignine-expert Richard Gosselink van Wageningen Food & Biobased Research ziet interessante mogelijkheden om de brandstof voor vliegtuigen te verduurzamen tot zogeheten ‘sustainable aviaton fuels’ (SAF): “Ligninefracties in biobased reststromen bevatten componenten die fossiele componenten in kerosine kunt vervangen. We moeten die componenten alleen wel opwerken om ze geschikt te maken voor deze toepassing.”

In het TKI-project Lignin2jetfuel werkt Wageningen Food & Biobased Research in dit project samen met Renewi Nederland, Sekab Biofuels & Chemicals uit Zweden, Q8 Research & Technology, TU Eindhoven spin-off Vertoro en TU Eindhoven zelf. Renewi levert resthout en tomatenstengels. Sekab levert bio-ethanol en lignine als reststroom van de papierindustrie en timmerfabrieken. Vertoro maakt daarvan lignine-olie.

Gosselink en zijn collega’s gaan de lignine uit biomassa via katalytische conversie naar cyclische verbindingen omzetten, ook wel cyclo-alkanen genoemd. Hun collega’s in Eindhoven testen daarnaast nieuwe katalysatoren en procesomstandigheden uit om vanuit de ligninefractie de gewenste cyclische verbindingen te maken. Q8Research zorgt voor de laatste stap in het proces: met behulp van waterstofbehandeling de kwaliteit van biobased brandstofcomponenten verbeteren.

Het project sluit aan op het streven van de International Civil Aviation Organization en de Europese Unie om de CO2-emissies van de luchtvaartsector in 2050 te halveren.

Kijk voor meer informatie op de website van Wageningen University & Research (WUR).

Beeld: Egoreichenkov Evgenii/Shutterstock