Lees verder
De bedrijven Twenty Products en Fit Things zijn in de prijzen gevallen tijdens de KIDV Startup Challenge voor circulair verpakken. Beide winnaars ontvangen € 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovatie te realiseren. De prijzen werden 14/1 uitgereikt tijdens de kick-off van de Week van de Circulaire Economie bij Circl Amsterdam.
Redactie / Amsterdam

Veel huishoudelijke en cosmetische producten bestaan doorgaans uit meer dan 80 procent water. Twenty Products geeft consumenten de mogelijkheid enkel voor de 20 procent te kiezen; het water voegt de consument in een herbruikbare fles zelf toe. In dit geval gaat het om de ontwikkeling van een shampoocapsule waar consumenten dus thuis het water aan toe kunnen voegen. De selectiecommissie van de KIDV Startup Challenge koos Twenty Products als winnaar, omdat het bedrijf de goede balans vindt tussen duurzaamheid en gebruiksgemak.

Self service dozen

Fit Things ontwikkelt een machine die producten scant om vervolgens een doos op maat te maken die volledig recyclebaar is. Dit ‘self-service dozen maak-en verstuur station’ kan aan een webshop worden gelinkt. Lid van de selectiecommissie Ronald Lewerissa, innovatie-expert: ‘Fit Things biedt webshops een oplossing voor het probleem van onnodige opvulmaterialen. Een mooie innovatie om duurzaam om te gaan met verpakken en verzenden.’

Innovatieve ideeën

Voor de KIDV Startup Challenge kwamen afgelopen najaar 21 inzendingen uit zowel Nederland als het buitenland binnen. De selectiecommissie selecteerde zes finalisten, die tijdens de kick-off van de Week van de Circulaire Economie in een pitch hun innovatieve ideeën aan het publiek presenteerden. De Challenge wordt gefinancierd door Stichting Afvalfonds. ‘Dikwijls geven grote spelers in de markt het goede voorbeeld om duurzamer te gaan verpakken. Maar wat kleine bedrijven en startups doen is ook belangrijk. Zij komen vaak met inspirerende, innovatieve verpakkingsideeën. Dat moedigt het KIDV aan!’, zegt KIDV-directeur Chris Bruijnes.