Lees verder
Bedrijven en overheden onderschatten de consument in de biobased economy. Ze zien burgers vooral als consumenten die overtuigd moeten worden om biobased producten te kopen.
Wageningen

‘Bredere mindsets die ook het niet-economische zien, bevorderen het economisch succes van biobased producten met maatschappelijke meerwaarde’, stelt filosoof Erik de Bakker op de Biobased Economy blog van Wageningen UR. Hij verwijst naar een recente studie van Bio-Step naar regionale biobased economy-strategieën. Daarin wordt vastgesteld dat bedrijven en overheden doorgaans over het hoofd zien dat burgers ook leden zijn van een gemeenschap die zouden kunnen meebeslissen over -bijvoorbeeld- de ontwikkeling van een regionale bioraffinaderij. Zelden worden ze ingeschakeld als eindgebruikers die een ontwikkelaar op gaten kunnen wijzen.

Volgens Bakker is dat een gemiste kans. Instrumenteel en doelgericht werken mag immers efficiënt lijken, maar er is een bredere blik nodig om maatschappelijke acceptatie en meerwaarde te bereiken. Zo kunnen de meningen van burgers ondernemers prikkelen tot creatieve gedachten, over hoe mensen tot de aanschaf van biobased producten zijn te verleiden.

Wat denkt u? Discussieer mee op de Biobased Economy blog van Wageningen University&Research