Lees verder
Noord-Nederland krijgt definitief € 90 miljoen subsidie voor het realiseren van Hydrogen Valley, naar het model van Silicon Valley in Californië. Dat maakte minister Eric Wiebes (EZK) woensdag bekend tijdens het symposium Wind Meets Gas in Groningen.
Redactie / Groningen

De Europese Commissie heeft het project geselecteerd voor een subsidie van € 20 miljoen met een publiek-private cofinanciering van € 70 miljoen. De subsidie is bestemd voor de ontwikkeling van een volledig functionerende groene waterstofketen in Noord-Nederland. Hiermee worden Groningen, Drenthe en Friesland Europese waterstofkoplopers.

De subsidieaanvraag is in april ingediend door het HEAVENN-consortium. HEAVENN staat voor H2 Energy Applications (in) Valley Environments (for) Northern Netherlands en bestaat uit 31 publieke en private partijen uit 6 Europese landen. New Energy Coalition en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) waren de aanjagers in de aanvraag, die is ondersteund door meer dan 65 nationale en internationale partijen van Californië tot aan Japan en Nieuw-Zeeland. Het HEAVENN-project is uniek omdat het de hele waterstofketen omvat en plaatsvindt in een geografische regio.

Snel tekenen

Uiterlijk januari 2020 wil het consortium de overeenkomst tekenen en kan het zesjarige project van start. Daarbij worden diverse projecten uitgevoerd, zoals de grootschalige productie van groene waterstof als grondstof voor de industrie, de opslag, transport en distributie van waterstof en de toepassing voor de energievoorziening voor zowel de industrie als de gebouwde omgeving en in de mobiliteit. De bestaande aardgaspijpleidingen worden geschikt gemaakt voor het transport van waterstof en nieuwe waterstofleidingen worden aangelegd op het Chemie Park Delfzijl en tussen het GZI-Next terrein en het Emmtec Industry & Business Park in Emmen. Een ondergrondse waterstofopslag is voorzien bij HyStock in Veendam.

Ook zal waterstof worden gebruikt voor de verwarming van huizen in Hoogeveen en Groningen, voor de industrie in Delfzijl en Emmen en als brandstof voor onder meer bussen, lichte én zware vrachtwagens en personenauto’s. Daarvoor komen meerdere waterstoftankstations in Groningen en Emmen. Verder wordt een binnenvaartschip op waterstof (H2) gebouwd en wordt groene H2 ingezet bij de productie van e-kerosine voor vliegtuigen. Juist de zwaardere voertuigen zijn zeer geschikt voor het gebruik van waterstof en daar is ook de grootste CO2-reductie en milieuwinst te behalen.